Poveži se s nama

Kultura

IVAN LOVRENOVIĆ ZA VEČERNJI: Hrvati u BiH nisu se izborili za nacionalnu slobodu i identitet; više nitko ne zna što Hrvati hoće

Objavljeno

Pisac Ivan Lovrenović (77), eruditska je osoba i jedan od vodećih intelektualaca na pro­storu bivše Jugoslavije. Iako ga u posljednje vrijeme rijetko susre­ćemo u medijima, njegova riječ koja otriježnjuje, ima ogromnu težinu i nagoni nas da se svi za­mislimo nad svojom sudbinom. Lovrenovićev doprinos književ­nosti i uopće kulturi kako hrvat­skog tako i drugih naroda koji obitavaju na ovim prostorima nemjerljiv je.

Autor intervjua, novinar Večernjeg lista Oliver Cvitković piše da se nada da će Lovrenovića  znati cijeniti neka buduća pokoljenja kada mi nismo te da iz ovog razgovora izvlači pou­ku da je, usprkos svemu, najvaž­nije ostati i biti svoj.

VEČERNJI LIST: Jedan od povoda za ovaj intervju jest i knjiga “Ikavski zemljopis”, koja je nedavno predstavljena javnosti. Zbog čega nam je ova knjiga važna, kao i sama povijesna ličnost franjevac Ivan Frano Jukić?

LOVRENOVIĆ: Knjiga jest posvećena fra Ivanu Frani Jukiću u povodu 200 godišnjice od njegova rođenja, i djelomično slijedi jedan od njegovih putopisa po Bosni iz godine 1845. Ali meni i Josipu Lovrenoviću, umjetniku koji je snimio moćne fotografije za knjigu, bilo je stalo i do osobnoga doživljaja s toga putovanja, kako je zapisano u knjizi: „Zaputiti se Jukićevim stopama, predati se igri dvostrukoga gledanja: njegovim očima i našim očima, očima njegova vremena i vremena današnjeg, i sve to zabilježiti kao svojevrsnu posvetu.“ A za organizaciju zahtjevnoga putovanja i za objavljivanje knjige zaslužna je firma GS tvornica mašina Travnik, odnosno gospođa Snježana Köpruner, menadžerica i suvlasnica firme. Dodajem i to da je za izuzetnu vizualnu i tehničku realizaciju knjige zaslužna tiskara Grafotisak i gospodin Mladen Ćorluka.

Oglas

Inače, tu veliku Jukićevu godišnjicu 2018. godine zabilježio nije nitko, niti je itko tim povodom Jukiću posvetio kakav simpozij, tematski skup, medijsku pažnju. Ni bosanska akademija znanosti, kojoj je bio preteča, ni hrvatska kulturna i znanstvena javnost, kako u Bosni i Hercegovini tako i u Hrvatskoj – za njih taj čovjek i njegovo djelo ne znače ništa. Zaklinjati se politički u svoju nacionalnu kulturu, svoju povijest i u svoj kulturni identitet, a ne imati pojma ni o jednomu ni o drugomu ni o trećemu – tipično bosanski i tipično hrvatski.

VL: Vaša fascinacija Jukićem traje više od četiri desetljeća?

LOVRENOVIĆ: Razlog je čudesna i uznemirujuća Jukićeva aktualnost – intelektualna, etička, domovinska, politička. Bila je jednako snažna i svježa i 1975. kada sam pisao roman Putovanje Ivana Frane Jukića, kao i danas, na novi način. Kada bi današnji bosanski intelektualni i politički uglednici imali hrabrosti da čitaju Jukića, prepali bi se nakaznosti i promašenosti vlastitih ideja, postupaka, prakse. Kada bi današnji hrvatski intelektualni i politički uglednici imali hrabrosti i pameti da čitaju Jukića, još više bi se prepali nakaznosti i promašenosti vlastitih ideja, postupaka, prakse.

VL: Također, uz vaše ime nekako se uvijek veže i ono Vašeg imenjaka Andrića, kojeg ste nazvali najbosanskijim piscem, premda se s time mnogi iz kulturnog miljea Sarajeva pa, usudio bih se reći, i velika većina bošnjačkih intelektualaca ne bi složili?

Oglas

LOVRENOVIĆ: Da je Andrić Bosnu uznio u svjetsko književno sazviježđe, i to na umjetnički neusporedivo snažan način, naprosto je toliko čvrsta i jasna činjenica da je bespredmetno o tome se sporiti. A „velika većina bošnjačkih intelektualaca“? Neosnovano demoniziranje Andrića kao mrzitelja Bosne i muslimana među Bošnjacima postoji odavno, i vrlo je destruktivno, naročito zato što je sistemski uneseno u politiku obrazovanja sve od osnovne škole. Ali, isto tako, veliki broj izvrsnih studija i eseja o Andrićevom djelu napisali su i objavili, a i dalje pišu i objavljuju bošnjački autori i autorice. Pri tomu je ovo drugo u pravilu neusporedivo kompetentnije i književnoznanstveno utemeljenije od spomenutih osporavanja.

VL: Kako to da danas imamo slučaj obezvrjeđivanja i napadanja jedinoga našeg književnog nobelovca kojeg uspoređuju čak i s Hitlerom (Lavić, Dizdar, Mahmutćehajić)? S druge strane, imamo slučaj i njegova nasilnog političkog zloupotrebljavanja. Trećima je, pak, važan samo zbog svoje Nobelove nagrade? Je li se u svemu tome izgubilo Andrićevo djelo?

LOVRENOVIĆ: Mora se precizirati koje su to „strane“: bošnjačku smo opisali, druga je srpska, treća hrvatska. Kolikogod različite, sve one imaju jednu zajedničku crtu: palanačku suženost i niskost pogleda u neprepoznavanju transcendirajućega umjetničkog i kulturnog značenja Andrićeva književnog djela. Njemu te manipulacije i zloupotrebe, naravno, ne mogu nauditi, one samo odslikavaju bezumnost koja stoji iza njih i koja srozava nacionalnu kulturu u ime koje se provodi. Nasuprot tomu, Andrić je danas kod čitalaca, tako kažu bibliotečka i knjižarska iskustva, traženiji nego ikad. I to na sve tri „strane“. To je važnije i rječitije nego bilo što drugo.

VL: Može li se ličnost jednoga pisca pratiti odvojeno od njegova književnog djela? U tome svjetlu, molim vas i za komentar o dodjeli Nobelove nagrade Peteru Handkeu?

Oglas

LOVRENOVIĆ: Osoba pisca, umjetnika uopće, može biti sve ono što može biti živ čovjek – i anđeo i đavo. Može biti sve najbolje, ali i najgore: pervertit, lopov, kriminalac, ubojica čak. Andrić je bio politički oportunist. Genijalni François Villon je možda završio na vješalima, a da se dobar dio života povlačio po tamnicama, to je sigurno. Mračni i genijalni Caravaggio, bez kojega zapadno slikarstvo ne bi bilo ono što jest, bio je dokazani ubojica. Eno danas Romana Polanskoga, velikoga filmskog umjetnika: prezira su vrijedna nedjela iz njegova privatnog života, zbog kojih ima zemalja u koje ne smije putovati. Da i ne govorimo o političkim ogrešenjima velikih pisaca poput Pounda, Célinea, Hamsuna, Jüngera… Na drugoj strani, recimo, Andrej Tarkovski, taj Fra Angelico ili Bach filmske umjetnosti, koji piše, neumoljivo čisto, da „naše postojanje treba služiti poboljšavanju našega duhovnog života“ te „da je to cilj kojemu umjetnost treba težiti“. Tako je i živio.

Nikakvo pravilo, dakle, nikakva doktrina tu nam ne može biti od pomoći. Talent, kao najveće čudo u ljudskom svijetu, doista ne bira u kakvoj će se osobi pojaviti. U srednjem vijeku postojala je ideja da je isticanje autorstva grešno, stvar taštine, da je sve što treba da se zna – samo djelo. Može se reći da je za sličnim idealom težio, u svojim najboljim trenucima, i Ivo Andrić. Uostalom, veliki Homer, kažu, nije ni postojao, a i ako jest, o toj osobi ne znamo ništa. I ništa nam to ne smeta da Ilijadu i Odiseju čitamo i doživljavamo kao književne i umjetničke vrhove. Ili: veličanstveni svijet anonimne, narodne umjetnosti! Tko je „napisao“ Hasanaginicu, i kakve je političke stavove zastupao i karakterne osobine imao? Tko je i kakav je bio klesar fantastičnih bosanskih i humskih mramorova?

Handke i Nobel? Ta me tema jednostavno nije zanimala, ni onda kad je bila vruća, ni sad, kada je već zaboravljena. Kao pisac Handke nije moj izbor, iako s uvažavanjem prihvaćam mišljenje kompetentnih da je velik i važan. U vrijeme „naših“ ratova devedesetih politički je napravio kriminalno glup izbor prionuvši uz Miloševića, pa se na njemu i književno žestoko okliznuo. I ostao mu luđački dosljedan. Međutim, ne vidim da je u relevantnim međunarodnim relacijama Handkeova Nobelova nagrada nešto učinila za afirmaciju ili pozitivnu reviziju njegovih političkih stavova i opcija.

VL: Jedan ste od pozvanijih da govorite o hrvatskom identitetu u BiH. Što smo mi ovdje u ovoj zemlji – Hrvati u BiH, bosanskohercegovački Hrvati ili smo, jednostavno, samo Hrvati? Može li se uopće govoriti o identitetu jednoga naroda na ovakav način jer smo svi skrojeni od više identiteta.

Oglas

LOVRENOVIĆ: Zar nije začudno, bolje reći smiješno, da se o tim gramatičko-stilističkim formulacijama sporimo kao o pitanjima života i smrti još i danas, kada su se – kako se kaže – Hrvati izborili za svoju nacionalnu slobodu i pravo na identitet? Očito je da se nisu izborili, jer se nisu izborili prije svega za puno kritičko znanje i svijest o sebi, pa onda infantilno za sve svoje probleme terete druge. I trajat će to tako, po socijalno-demografskim trendovima sudeći, sve do posljednjega Hrvata u Bosni. U Hercegovini možda ne, ali skeptično se pitam kakvo i koliko će to biti hrvatstvo – neka zaturena komunalna i kampanilistička zajednica, politički irelevantna, kulturno važna jedino sama sebi.

Biti Hrvatom na bosanskohercegovački način, sa svim implikacijama koje to sadrži – to je trebao biti ključni identitetni „projekt“ hrvatske kulturne politike u Bosni i Hercegovini. No, takve politike nikada nije bilo, niti je ikada bilo svijesti o njezinoj vitalnoj važnosti. Da je hrvatska kulturna, povijesna, jezična, pa onda i politička stvarnost – sve ono, dakle, što oblikuje i stalno preoblikuje identitet jedne zajednice – obilježena izrazitim višeglasjem, višeobličjem, to je činjenica vidljiva „golim okom“, a ja sam o njoj u zadnjih tridesetak godina ispisao mnoge stranice. A da su Hrvati jedan narod bez obzira na državnu granicu (između Hrvatske i BiH), to je ideološka floskula kojom se u kulturnoidentitetnom smislu ne rješava ništa, nego se samo povećava pometnja. Politika koja hoće da živu stvarnost naroda prekroji po toj ideologiji – dakle, politika koju HDZ BiH kao slijepac vodi od samoga početka i ne odustaje od nje već trideset godina – nema drugih sredstava na raspolaganju osim nasilja, programskoga i mentalnog. Nasilja nad vlastitim narodom, kojemu se najgrubljim sredstvima ideološke falsifikacije oduzimaju sadržaji njegove bosanskohercegovačke identitetne „duše“. Pa onda taj narod mora da, kao hrvatskim, piše i govori jezikom koji mu je standardiziran daleko i mimo njegovih izvornih, duboko baštinjenih govornojezičnih osobina. Pa onda, recimo, učenici u jajačkoj osnovnoj školi programski uče zemljopis države Hrvatske a ne Bosne i Hercegovine, čak ni zavičajnog Jajca, grada koji je važan marker u razmjerama evropske povijesti i kao bosanski i kao hrvatski. Itd. To vam nije ništa drugo, nego unutarhrvatski kulturni i politički unitarizam, jednako štetan i zatoran kao nekada jugoslavenski i srpski, kao sada bosansko-bošnjački. Ta pogubna težnja za svođenjem na jedinstvo, na jedno… Da se poigram teološkim argumentom: kršćanski monoteizam čak ni Tvorca, Najviše Biće, ne zamišlja kao monolitno jedno, nego ga utraja.

VL: Kakva je, po vašem mišljenju, zapravo budućnost BiH? Je li moguće vratiti povjerenje među narodima koji su već gotovo tri desetljeća zaraženi virusom nacionalizma za koji još nije pronađeno odgovarajuće cjepivo?

LOVRENOVIĆ: Zgodna Vam je ta aktualna metafora s virusom i cjepivom. Nažalost, takve metafore iz biosfere ne funkcioniraju u svijetu politike. Nacionalizam u Bosni i Hercegovini nije stvar virusa ni zaraze, nego politička pojava sa svojim uzrocima i kontekstima, i to ne tri desetljeća, nego mnogo duže i dublje. Povjerenje među narodima se ne može vratiti, može se samo graditi, i to ne kao „povjerenje“, nego kao zdrava politika „čistih računa“. U Bosni i Hercegovini kakva je stvorena Vašingtonskim i Dejtonskim sporazumom takvu politiku nije moguće očekivati, jer je država sistemski ustrojena kao trajni provizorij na rubu političke opstojnosti. Nitko iz trokuta ratnih rivala nije ostvario svoj cilj: Srbi nisu ostali „svi u jednoj državi“, Bošnjaci nisu stekli cjelovitu i nepodijeljenu BiH, Hrvati… Hm, što ono zapravo bijaše njihov cilj? Sjedinjenje s „maticom Hrvatskom“ o kojemu su opijeno banasali na sastanku kod Tuđmana u lipnju 1991. na čelu s Darijom Kordićem? Cjelovita Bosna i Hercegovina za kakvu su glasali na referendumu 1992? Banovina Hrvatska iz 1939, „čime bi ujedno nestala i kolonijalna tvorevina Bosna i Hercegovina“, kako je Tuđman fantazirao pred novinarima uoči rata u BiH? Ili nešto peto, sedmo, deveto, što nikada nije jasno izrečeno ni artikulirano, pa je rezultat to da danas više nitko ni ne zna „što Hrvati hoće“. Oni sami najmanje. Eto, to vam je facit hrvatske politike od osnivanja HDZ-a BiH, kao zagrebačke filijale, u kolovozu godine 1990. pa sve do danas. Nikada ta firma nije imala ništa ni nalik na vlastitu pamet, viziju, program, nikada ni jednu jedinu glavu koja bi znala promišljati i politički artikulirati svu specifičnost položaja ovoga naroda u ovoj zemlji. Jedini koji je možda bio dorastao tom poslu, bijaše Vitomir Lukić, ali njega je smrt rano odnijela pa nije stigao ni da se čestito razočara, kamoli da nešto napravi.

Oglas

Kakva može biti budućnost Bosne i Hercegovine, podijeljene na dva potpuno nesukladna dijela – Republiku Srpsku i Federaciju. Onoj prvoj dano je da bude po svemu osim po međunarodnopravnom statusu klasična mononacionalna država, k tomu legalno i legitimno povezana tisućom vitalnih veza s državom Srbijom. Ova druga poprište je grčevite borbe dviju nacionalnih politika, bošnjačke i hrvatske, pri čemu je hrvatskoj kao sredstvo preostala još samo tanahna apstrakcija tzv. konstitutivnosti. Nije, zato, ni čudno ni slučajno da je s isturenih borbenih položaja bošnjačke politike, koju predvodi Željko Komšić sa svojim umnim jurišnim savjetnicima, krenuo pohod za osporavanje i ukidanje te ustavnopolitičke kategorije. Ponekad zamišljam kako bi izgledao politički pejzaž BiH i Federacije bez prava konstitutivnosti. Srbima u Republici Srpskoj i Bošnjacima u Federaciji bile bi uklonjene posljednje prepreke u postizanju potpune dominacije. Hrvati bi na nivou BiH i Federacije praktično izgubili mogućnost sudjelovanja u odlučivanju, a kao politički faktor ostali bi tek u onih nekoliko lokalnih sredina u kojima su većinski element. U drugim sredinama služili bi kao test za obzirnost i merhamet većinaca. Kolateralni efekt takve situacije bio bi i to, da bi prestala bilo kakva potreba za postojanjem nacionalne stranke, pogotovo „stožerne“, i cijele njezine personalne, interesn-profitne piramide i infrastrukture. A narod bi ostao, onoliki koliki jest, i ondje gdje jest – poiznaraseljen i smanjen nakon silno uspješne tridesetgodišnje vladavine HDZ-a – da se snalazi kako zna i umije, kao i uvijek u dosadašnjoj povijesti. Makar zvučalo cinično, zapitajte se: što je bolje?

VL: S tim u vezi, nekako je u drugi plan pala i priča o tzv. trećem entitetu. Kome je ta priča uistinu najviše i odgovarala?

LOVRENOVIĆ: Kao i u svemu drugome, HDZ se mutnim, nedorečenim i nedomišljenim aluzijama o trećem entitetu služio samo kao lažnim kartama u mučnoj kartaškoj igri beskonačnoga nadmudrivanja i iscrpljivanja s Bošnjacima, a sve je to imalo samo jedan cilj: učvršćivanje HDZ-a i njegovoga čelništva kao nezamjenljivoga faktora na političkoj sceni. Najbolje su sami hadezeovci znali kako je to „prazna puška“, potpuno neostvariv cilj, ni od koga podržan i priznat. O njegovoj štetnosti po Hrvate ne treba ni govoriti, jer je sve toliko puta rečeno. S druge strane, treći entitet korisno je služio bošnjačkim i „probosanskim“ političarima da njime, kao tobože ozbiljnim i realnim HDZ-ovim ciljem, diskreditiraju Hrvate i da njime vlastitu javnost plaše kao djecu babarogom: „bjež’te, eto trećeg entiteta“!

VL: Budući da ovaj razgovor vodimo za hrvatske dnevne novine, ne mogu Vas ne upitati i za odnos Republike Hrvatske prema BiH, a napose prema ovdašnjim Hrvatima. U prošlosti ste bili žestoki kritičar hrvatske državne politike.

Oglas

LOVRENOVIĆ: Davno sam napisao i više puta ponovio: samo je jedanput politika Zagreba prema BiH i Hrvatima u njoj bila aktivna i konkretno angažirana. Bila je to Tuđmanova politika, i bila je katastrofalna. Svaka kasnija bila je – nikakva, a s razdobljem Kolinde Grabar Kitarović, Karamarka i nakon njega Plenkovića pala je na ništicu, i to ne bilo kakvu, nego na – negativnu nulu.

VL: Vi ste rođeni u Zagrebu, ali ste gotovo cijeli svoj životni vijek proveli u BiH. Ponovno o identitetu. Jeste li hrvatski ili bosanskohercegovački književnik i intelektualac ili možda nešto treće?

LOVRENOVIĆ: Slično me je prije šest godina u intervjuu za zagrebački Večernjak pitao Vaš kolega Dejan Jazvić. Objasnio sam detaljno na koji način sebe doživljavam i bosanskim i bosanskohercegovačkim i hrvatskim – u relativnom i kontekstnom smislu, onda kada se s bilo koje strane napada i negira neka od tih triju naljepnica, ali i kako je to pretijesan okvir, i kako mi je najbolje izvan njega. Ovdje dodajem, da stvar raščistimo do kraja: pisac i intelektualac, ako to doista jest, ne može biti nečiji u smislu kolektivnoga pripadanja i kolektivnoga vlasništva nad njime. Kolektivitet (nacija, partija, država, crkva…) nameće ograničenja koja njega poništavaju. Za pisca neograničena sloboda u stvaranju vlastitih svjetova u jeziku i u slikama, za intelektualca sloboda kritičkoga mišljenja – kruh je nasušni, zrak koji dišu. A to znači da mogu biti samo svoji, pa u krajnjoj liniji čak ni to, jer neki oblici stvaranja i mišljenja zahtijevaju da se izađe iz sebe, da se ne bude ni svoj, da se bude ništa koje misli, koje piše. To su, zapravo, najsretniji trenuci i za pisanje i za mišljenje./HMS/

Oglas

Oglas

Događanja

BNP ZENICA: Premijerno izvedena predstava „Što je muškarac bez brkova“

Objavljeno

Piše

Na oduševljenje publike, u prepunoj Velikoj sali Bosanskog narodnog pozorišta Zenica je u petak, 26. aprila upriličena premijerna izvedba predstave „Što je muškarac bez brkova“ prema romanu Ante Tomića, u režiji Ivana Lea Leme i u koprodukciji Bosanskog narodnog pozorišta Zenica sa 27. međunarodnom kulturnom manifestacijom „Zeničko proljeće“ 2024.

Prema riječima dramaturginje: „Svratite li u Smiljevo, gotovo sigurno je da će Tatjana projuriti kraj Vas u svom crvenom vozilu marke BMW, ali dobro se pazite, jer je moguće da iz suprotnog smijera baš tada naiđe Julija, u svom golfu. Julija žuri po svoju ljubav, baš kao i Tatjana, no ona za petama ima ćaću, a taj sigurno ne gleda gdje vozi. On gazi sve pred sobom. Priča se da je pokojnu ženu, u grob otjerao, a sad se domislio da dobro i prikladno uda kćer. No, Julija oca uopšte ne čuje, ona sluša cvrkut ptica, kroz koji kao da joj pokojna majka poručuje: Samo biži, mliko materino. Negdi ćeš već doć.“

U predstavi igraju: Adna Kaknjo, Enes Salković, Tamara Miličević-Stilić, Robert Krajinović, Zlatan Školjić, Nusmir Muharemović, Adem Smailhodžić, Adis Mehanović, Siniša Vidović, Anđela Ilić, Selma Ćosić, Lana Zablocki i Mirza Bajramović.

Dramatizaciju romana potpisuje Ivan Leo Lemo, a dramaturginja predstave je Nedžma Čizmo. Scenografija predstave je povjerena Sabini Trnki, a kostimografija Amni Kunovac Zekić. Za muziku predstave je zadužen Zvonimir Dusper Dus.

Oglas

Reprizne izvedbe predstave su zakazane za utorak, 7. maja i četvrtak, 16. maja u 20 sati u Bosanskom narodnom pozorištu Zenica.

 

 

Oglas

Nastavi čitati

Događanja

U petak urnebesna gostujuća komedija na sceni Hrvatskog kazališta Travnik -“Tri put’ Bog pomaže”

Objavljeno

Piše

Hrvatsko kazalište Travnik najavljuje komediju “Tri put Bog pomaže” po tekstu Marijana Kiša, u izvedbi SAKSIB Kazališta iz Županje.

Predstava će se odigrati u petak, 26. travnja 2024. godine s početkom u 19.30. sati. Rezervacije na broj 063/992-889. Ulaznica na predstavu je 5 KM.

“Priča je to o našim svakidašnjim temama, našem ponašanju, ali i o aktualnoj temi “uspjeha preko noći” kada nesposobni postanu podobni a sve zbog osobnih interesa, ili strahova. Predstava je napravljena bez aspiracije zadovoljenja struke, svjesno miješajući književno, narodno, kič, a ispričana je žargonom ulice i naroda.

Igrajući na rubu banalnog, vulgarnog, napravili smo farsu prihvatljivu publici, humor koji im se dopada i koji je prihvatljiv prosječnom gledatelju. Možda je neskromno reći, ali, po našem mišljenju napravili smo dobru komediju”-navode iz Saksib Kazališta Talija Županja kada govore o predstavi.

Oglas

O PREDSTAVI- AUTOR TEKSTA MARJAN KIŠ

“Ovo je komedija s mnoštvom zapleta, humora i komičnih situacija u kojoj gledatelj prati Maru, glavnu junakinju priče. Ona je po svim pokazateljima moglo bi se reći uspješna „ poslovna“ žena koja na svoj malo neobičan način dolazi do zacrtanog cilja. Pomaže, opet na malo neobičan i neočekivan način, svom suprugu Enti postati čovjekom od karijere i uvodi ga u samu elitu seoske sredine u kojoj se priča odvija. Upravo je ta seoska sredina otežavajuća okolnost za ovaj, na kraju ipak sretan par, jer nekako, nekim čudom, priča se završava povoljno za njih dvoje.

Predstava se bavi samo i isključivo dobrim raspoloženjem publike, koje ostvaruje kroz puno smijeha koji izazivaju glumci tumačeći maestralno i opušteno svoje uloge.

U njoj nema politike i bavljenja raznim teškim pitanjima koji opterećuju današnje vrijeme. Predstava se prikazuje u godini mog jubileja-40 godina rada u kulturi. Radio sam za kazalište, radio, televiziju, pisao stihove, muziku, u najvećem postotku kroz humor, jer je to uvijek bilo ono što publika traži. Najveći dio stvaralaštva posvetio sam djelima na bunjevačkoj Ikavici, koja svojim šarmom i melodikom na prvu osvaja gledatelje širom regije”-kazao je o predstavi autor teksta Marjan Kiš.

Oglas

“Zahvaljujući ovom tekstu, ali i našoj vrhunskoj ekipi glumaca koji su se jako trudili i puno vremena posvetili probama, napravili smo jednu zaista dobru predstavu. Radi se o suvremenoj predstavi s aktualnom tematikom u kojoj nesposobni ljudi zaslugom drugih dolaze do funkcija i položaja, čemu smo često sami bili svjedoci. To je poruka koju smo uputili indirektno, a svrha i namjera predstave je prije svega bila zabaviti publiku”, kaže reditelj predstave Branko Puhek.

Nastavi čitati

BiH

Župa Vitez danas slavi svog sveca zaštitnika

Objavljeno

Piše

Danas,23.travnja, slavi se sveti Juraj, jedan od najslavnijih kršćanskih mučenika Istočne i Zapadne Crkve. Njegovo štovanje rasprostranjeno je diljem Europe, a neke ga države štuju kao svoga sveca zaštitnika. U nas, sv.Juraj se slavi i obilježava u župi Vitez, čiji je on svetac zaštitnik. Sveta pučka misa u župi Vitez bit će slavljena u 11 sati.

Sv.Juraj povijesna je osoba. Rođen je u III. stoljeću u Kapadociji. Potjecao je iz plemenitaške obitelji, što ga je obvezalo da postane vojnik. Ubrzo je među vojnicima stekao veliku popularnost, a za nagradu postao je zapovjednik jedne satnije. Potom postaje i zapovjednik bojišta. No sam Juraj veoma je rano postao kršćanin i zbog svoje vjere došao u sukob sa zapovjednom strukturom u vojsci. Bio je član Vojnoga vijeća u svojstvu časnika. Veoma brzo uvidio je da se mora izjasniti i dati dokaz svoje vjere, ne krijući da je kršćanin. Nakon majčine smrti svoj bogat obiteljski imetak razdijelio je siromašnima, a svojim robovima dao je slobodu.

U likovnim prikazima, sveti Juraj u Istočnoj i Zapadnoj Crkvi, najčešće se može vidjeti u borbi sa zmajem koji je bio simbol zla.

Nastavi čitati

Događanja

U hotelu Central održan Svečani koncert Osnovne glazbene škole Jakova Gotovca-Novi Travnik

Objavljeno

Piše

U Vitezu, u Kongresnoj dvorani hotela Central, održan je Svečani koncert “Osnovne glazbene škole Jakova Gotovca”, Novi Travnik povodom obilježavanja 55 godina postojanja iste. Također, danas se obilježava i 29 godina od postojanja podružnice Osnovne glazbene škole Jakov Gotovac Novi Travnik u Vitezu.

Koncert je otvorio Zbor područnog odjela Vitez dvjema skladbama, nakon čega je prisutne, voditeljica Vanja Džambas, upoznala s povijesti osnovne glazbene škole u Novom Travniku.

Učenici su svojim izvedbama pokazali zašto je glazba “pjesma duše”, te sve prisutne podsjetili na ljepotu koju nudi ovaj svijet, ljepotu koja se mora prenositi s generacije na generaciju i činiti svijet ljepšim.

Koncert su uveličali gosti koncerta, a to su bivši učenici Osnovne glazbene škole Jakova Gotovca Novi Travnik, a sadašnji studenti Muzičke akademije Univerziteta u Istočnom Sarajevu te učenici Srednje glazbene škole Jakova Gotovca iz Novog Travnika.

Oglas

Nastavi čitati

Društvo

Obilježava se dan Radio-televizije BiH: 79 godina od početka emitiranja radio-programa u BiH

Objavljeno

Piše

Na današnji dan prije 79 godina počelo je emitiranje radio-programa u Bosni i Hercegovini. To je bila prva radio-stanica u Bosni i Hercegovini. I danas se 10.travnja obilježava kao dan Radio-televizije Bosne i Hercegovine, koja je pravni sljedbenik nekadašnje RTV Sarajevo, piše BHRT.

“Ovdje Radio Sarajevo! Smrt fašizmu, sloboda narodu!”

Ovim riječima Đorđa Lukića Cige, spikera i tehničara koji je popravio zarobljenu njemačku radio stanicu, 1945. godine počelo je emitiranje programa Radija Sarajevo. Taj 10.travanj, prije gotovo osam desetljeća označio je nastanak bosanskohercegovačkih elektronskih medija, čiji je nositelj razvoja Radiotelevizija Bosne i Hercegovine.

Prva rečenica je bila ‘smrt fašizmu, sloboda narodu’. Mislim da smo i 79 godina nakon toga u sličnim borbama. RTV BiH koja je pravni nasljednik tadasnjeg Radija Sarajevo, odnosno RTV Sarajevo, je na putu da se, između ostalog, bori protiv tendencija koje su tada, a i dan danas, bile negativne. S druge strane, radi se o periodu koji je vrlo težak za RTV BiH. Već godinama govorimo o tome da nije riješen problem finansiranja javnog medijskog servisa na nivou države i nismo za sada naišli na adekvatnu podršku onih koji imaju instrumente da riješe ovaj problem, a to je prije svega politika u BiH, ističe generalni direktor BHRT-a Belmin Karamehmedović.

Oglas

Uprkos neumornoj borbi za očuvanje javnog servisa i izuzetno teške uvjete rada, uposlenici BHRT-a su u svim situacijama uspjevali, ne samo očuvati bosanskohercegovačku Radioteleviziju, već i ispuniti funkciju javnog RTV servisa, javnost nepristrasno, blagovremeno i točno izvještavati.

Javni medijski servis BiH pokušava da ostane na onim tračnicama koje su definirane i zacrtane tih davnih godina. Nisam siguran, ali mislim da je danas djelimično kompliciranije, iz prostog razloga što je stanje na medijskoj sceni BiH daleko od zadovoljavajuće,naglašava Benjamin Butković, urednik Specijalnih programa BHT1.

Ako govorimo o radiju kao mediju u današnjici, u poplavi novih medija, radio traži svoje mjesto i mislim da je radio preživio, što je najbitnije, ovu elektronsku eru, da je našao svoje mjesto u medijskom sistemu i nadamo se da će tako biti i u budućnosti, kaže Darko Đerić, novinar Sportske redakcije BH radija 1.

U proteklih gotovo osam desetljeća, bosanskohercegovačka Radiotelevizija izrasla je u snažan i nezamjenjiv glas javnosti. Zastarjela oprema i financijska nestabilnost nisu ugrozili profesionalnost programa koji se svakodnevno emitira.

Oglas

Možda u tehničkom smislu ne ispunjavamo sve uvjete kao ostali javni servisi u Evropi, ali sigurno smo jedan objektivan transparentan javni servis koji donosi tačne informacije svojim gledateljima, tačne informacije javnosti u BiH. To je jako bitno u ovo vrijeme, u vrijeme fake news-a, osnosno lažnih vijesti, u vrijeme propagande, da jedno društvo ima javni servis na koji se može osloniti. Građani BiH, ja to odgovorno tvrdim, mogu se osloniti na BHRT i na vijesti koje mi donosimo, ističe Lejla A. Babović, rukovoditeljica Odjela za međunarodne poslove BHRT-a.

U profesionalnom, programskom smislu, u zadaćama koje RTV BIH treba da ispuni prema građanima, nimalo ne zaostajemo u odnosu na tu, ne mogu nazvati konkurenciju, ali u odnosu na kolege iz drugih javnih servisa, navodi generalni direktor BHRT-a.

Bez obzira na uvjete rada i teške okolnosti, BHRT neće odustati od temeljnih postulata, da časno ispunjava svoju misiju i aktivno učestvuje u izgradnji stabilnog demokratskog društva, što radi već 79 godina.

Izvor: BHRT

Oglas

Nastavi čitati

Događanja

Dan žena u Kosači: Ne propustite komediju “Ubit ću se majke mi”

Objavljeno

Piše

“Ubit ću se, majke mi!” je komedija koja progovara o sudbini žene koja se nalazi na životnoj prekretnici.

Komedija “Ubit ću se, majke mi” gostovat će za Dan žena u Mostaru u velikoj dvorani Hrvatskog doma hercega Stjepana Kosače, s početkom u 20 sati.

Predstavu je režirala Katarina Mitrović-Janković, tekst je napisao Saša Simonović, a glumi legendarna profesorica iz Kursadžija Jovana Petronijević.

Produkciju za predstavu potpisuje Centralna.ba/Event.ba.“Ubit ću se, majke mi!” je komedija koja progovara o sudbini žene koja se nalazi na životnoj prekretnici. Vodeći publiku kroz smiješne i teške situacije, bolje i lošije dane, kroz život u njegovoj srži ostavljajući ipak nadu i optimizam kao jedino moguć izlaz iz svih nedoumica koje nam se nameću.

Oglas

Stojanka je obična žena iz unutrašnjosti, žena sa svakidašnjim problemima koja i pored svega nikada nije odustala od želje da postane uspješna, ne birajući sredstva ni okolnosti.

Ta odlučnost i spremnost na podnošenje žrtve radi uspjeha nikada nisu gurnule u stranu njenu iskonsku potrebu da kroz život, bez obzira na sve, korača uzdignute glave.Ova komedija ispričana u je u ispovjednom obliku kroz monolog, a ulogu Stojanke na maestralan način igra Jovana Petronijević, saopćili su organizatori.

Nastavi čitati

BiH

Prvi dan posta 11.ožujka, objavljeno iz IZ

Objavljeno

Piše

Prema Takvimu Rijaseta Islamske zajednice (IZ) u Bosni i Hercegovini, zalaskom sunca u nedjelju, 10.ožujka 2024. godine, nastupa mjesec ramazan i tada će se klanjati prva teravija, dok će prvi dan posta biti u ponedjeljak 11.ožujka.

Bajram-namaz je u srijedu, 10.travnja 2024. godine.

Rijaset Islamske zajednice će tokom ovog mjeseca organizirati brojne vjerske aktivnosti, te jedinstvene programe povodom obilježavanja značajnijih datuma – Lejletul-bedra, Fethu-Mekke i Lejletul-kadra.

Mjesec ramazan deveti je mjesec hidžretskog lunarnog kalendara, i u njemu se izvršava ibadet posta.

Oglas

Ovaj mjesec se odlikuje i po tome što je u njemu započelo objavljivanje Kur’ana, posljednje Božije Objave, a karakteristika islamske tradicije Bošnjaka jeste i učenje ramazanskih mukabela.

Ramazan je najvažniji mjesec za muslimane širom svijeta, pa i za one koji vijekovima žive u Bosni i Hercegovini i čuvaju ramazansku tradiciju.

Izvor: (MINA)

Oglas

Nastavi čitati

Kultura

Promocijom knjige “Gromoglasni šapat” Josipa Milanovića započeo “Andrićev portal” u Travniku

Objavljeno

Piše

U organizaciji HKD “Napredak” Travnik počela je književna manifestacija “Andrićev portal” promocijom knjige “Gromoglasni šapat” Josip Milanović Pisoj.

Promocija je održana sinoć s početkom u klubu Hrvatskog kazališta Travnik.

Nastavi čitati

Društvo

Danas počinju Dani BNP-a Zenica

Objavljeno

Piše

Povodom nastupajućih Dana BNP-a koji će biti upriličeni od 21. do 28. februara tekuće godine, u Bosanskom narodnom pozorištu Zenica je održana konferencija za medije. Dani BNP-a će biti upriličeni povodom obilježavanja 74. rođendana Bosanskog narodnog pozorišta Zenica. Također, na konferencija za medije je održana i povodom predstavljanja rada na projektu Kreativne Evrope „The Sexual Theatre (Feminističko čitanje klasika)“, čiji je nositelj Bosansko narodno pozorište Zenica.

Direktor Bosanskog narodnog pozorišta Zenica Miroljub Mijatović je istakao da je 25. februara 1950. godine održana prvi put premijera predstave „Duboko je korijenje“ sa glumcima koji su do tada bili članovi Kulturno-umjetničkog društva „Iskra“, a koji su se priključili tadašnjem Oblasnom narodnom pozorištu Zenica. Prvi profesionalni ugovor je potpisao i prvi je član Drame tadašnjeg Oblasnog narodnog pozorišta u Zenici bio glumac Faruk Zadić. Od tada do danas je Bosansko narodno pozorište Zenica upriličilo 760 premijernih naslova, što pokazuje da je za 74 godine postojanja i rada ovo Pozorište imalo više od deset premijera u nekim sezonama. Mijatović je kazao kako je ove godine odlučeno da zvanična proslava Dana BNP-a bude upriličena višednevnim sadržajima, te će tako na scenama Bosanskog narodnog pozorišta Zenica pored programskih sadržaja u vlastitoj produkciji biti upriličene izvedbe predstava iz Pozorišta mladih Sarajevo i Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru.

Umjetnička rukovoditeljica Lajla Kaikčija je istakla kako će u okviru obilježavanja Dana BNP-a biti upriličene izvedbe pet predstava u produkciji Bosanskog narodnog pozorišta Zenica i to: „Sve to je iz kuće“, „Grobnica za Borisa Davidoviča, kako je danas zidamo“, „Drama o Mirjani i ovima oko nje“, „Medeja“, te predstava za djecu „Ptica od pijeska“. Pored predstava BNP-a, bit će upriličena izvedba mjuzikla „Tick… Tick… Boom!“ u produkciji Pozorišta mladih Sarajevo i izvedba predstave „Staklena menažerija“ Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru. Pored izvedbi predstava, u okviru Dana BNP-a će biti upriličen koncert Ansambla violončela Kamernog simfonijskog orkestra Zenica. Kako je najavila Kaikčija, u okviru Dana BNP-a će biti upriličeno čitanje dramskih tekstova mladih autora i autorica u saradnji sa Goethe-Institutom Bosne i Hercegovine i Akademijom scenskim umjetnosti, te će biti upriličena promocija nove publikacije Bosanskog narodnog pozorišta Zenica „Tri drame“, u kojoj su objavljene dvije nagrađene i jedna pohvaljena drama sa Konkursa/Natječaja za najbolji savremeni bosanskohercegovački dramski tekst Bosanskog narodnog pozorišta Zenica.

Izvršni producent Denis Krdžalić je predstavio projekat „The Sexual Theatre (Feminističko čitanje klasika)“, čiji je nositelj Bosansko narodno pozorište Zenica, a koji je podržala Kreativna Evropa. Kako je kazao Krdžalić, ovo je prvi projekat koji predvodi jedna javna ustanova iz kulture u Bosni i Hercegovini, a koji je podržala Evropska unija. Projekat je započeo u januaru 2024. godine i završit će u decembru 2025. godine, a partneri projekta su: Teatar Circo Braga iz Portugala, Grad teatar Budva iz Crne Gore i Univerzitet Paul-Valery Montellier iz Francuske. Cilj projekta je poboljšanje pozorišnih tema i narativa kroz feminističku interpretaciju nacionalnih klasika. Ovaj projekat obuhvata šesnaest aktivnosti koje će biti realizovane, a kao rezultati projekta će nastati četiri nova pozorišna festivala i četiri nova dramska teksta, kao i četiri nove predstave. Planirano je da predstave igraju u sve četiri partnerske zemlje u okviru četiri festivala, a za kraj će biti publicirana i knjiga koja će objediniti sve ciljeve i rezultate ovog projekta.

Oglas

 

 

Nastavi čitati

Najnovije vijesti

Društvoprije 2 sata

Vaskrsna čestitka ministrice Božane Petrović

S velikim zadovoljstvom čestitam vam najveći pravoslavni blagdan, Vaskrs! Neka ovaj dan bude ispunjen radošću, uz obilje mira i blagoslova...

Sportprije 2 sata

Goran Vlaović: Vjerujem da će nas u Novom Travniku dočekati pun stadion

Humane zvijezde & prijatelji BiH i Humane zvijezde Hrvatske toćno za deset dana odigrat će nogometni susret u Novom Travniku!!!...

Scenaprije 3 sata

Posljednji nomadi iz Bosne, Eldin i njegovih 1200 ovaca putuju već danima

Koliko prirodnih ljepota Bosna i Hercegovina ima a tim Dolina Lašve uspjela je mali dio da snimi svojom kamerom. 40...

Sportprije 3 sata

Dinamo pokazao tko je gazda i riješio pitanje prvaka Hrvatske!

U velikom hrvatskom derbiju Rijeka je ugostila Dinamo na Rujevici, a utakmica koja je “trebala odrediti prvaka” je ispunila očekivanja....

Sportprije 4 sata

Novotravničanin u dresu Zmajeva: Stjepan Radeljić na korak do reprezentacija BiH!?

STJEPAN RADELJIĆ (26) uskoro bi mogao debitirati za reprezentaciju Bosne i Hercegovine. SportSport.ba donosi kako je novi izbornik Sergej Barbarez odlučio pozvati...

BiHprije 5 sati

Migranti se potukli u Sarajevu

Na području Bentbaše u Sarajevu danas se potuklo više migranata, prilikom čega su koristili i vatreno oružje, priopćeno je iz...

Sportprije 6 sati

Blijedi Hajduk doživio sedmi poraz na Poljudu ove sezone

HAJDUK je izgubio od Varaždina 1:0 na Poljudu u 33. kolu SuperSport HNL-a. Pogodak odluke zabio je Domagoj Drožđek u...

Društvoprije 6 sati

Danas je Svjetski dan plućnd hipertenzije

Svjetski dan plućne hipertenzije obilježava se 05. maja, tim povodom Udruženje građana oboljelih od plućne hipertenzije „Dah“ – u Bosni...

Oglas
Oglas
LM