Tehnomanija
NASA izabrala tri tvrtke da prave letjelice za putovanje na Mjesec
Američka svemirska agencija NASA zatražila je od tri privatne tvrtke da počnu izradu svojih lunarnih lendera, od kojih će onaj koji bude najbolji, prvi voditi ljude na putovanje do Mjeseca,piše Avaz.ba. Kako piše londonski “Independent”,
NASA je odabrala tri tvrtke koje će razviti svoje svemirske letjelice u okviru plana za slanje astronauta na Mjesec 2024. godine, a koji će se koristiti kao baza za nastavak putovanja na Mars. Kompanije koje će praviti svoje letjelice su kalifornijski “SpaceX”, koji predvodi Elon Mask, kompanija “Blue Origin” iz Washingtona, koju je osnovao direktor “Amazona” Jeff Bezos, i “Dynetics” iz Alabame. U narednih 10 mjeseci svaka kompanija će usavršavati svoj koncept letjelice, a NASA će odlučiti koji će prototip letjelice prvi biti testiran
Tehnomanija
Ekrani, crtići, igre i dopamin: Kako tehnologija utječe na razvoj djece?
U današnjem digitalnom dobu, ekrani, igre i društvene mreže postali su nezaobilazan dio života djece, no njihova prekomjerna upotreba može imati ozbiljan utjecaj na razvoj dječjeg mozga. Stručnjaci upozoravaju na sveprisutnu opasnost – dopaminsku ovisnost koju tehnologija stvara kod najmlađih.
Posljedice prekomjerne upotrebe ekrana
Rana izloženost ekranima, posebno kod vrlo male djece, može dovesti do ozbiljnih razvojnih problema. Stručnjaci ističu da djeca koja previše vremena provode pred ekranima često pokazuju simptome poput usporenog razvoja govora i motorike, smanjene sposobnosti za koncentraciju, pa čak i emocionalne nestabilnosti. Dodatno, prekomjerno izlaganje tehnologiji dovodi do pasivnog stanja djece, poput hipnoze, gdje su nesposobna reagirati na prirodne podražaje iz okolnog svijeta.
Dopamin: Hormonski pokretač ovisnosti
Kako ekrani utječu na dječji mozak? Naša djeca nisu ovisna o sadržaju koji gledaju na ekranima, nego o ugodi koju osjećaju tijekom gledanja – to je ono što aktivira dopamin, hormon nagrade. Svaki lajk, nova razina u igrici ili čak zanimljiv video na društvenim mrežama izaziva prekomjerno lučenje dopamina, stvarajući tako ciklus koji djeca teško mogu prekinuti. Ovo može rezultirati ovisnošću o ekranima, ali i problemima u ponašanju, koncentraciji i socijalnim vještinama.
Što kaže struka?
Znanstvena istraživanja već su dokazala da tehnološka ovisnost može imati dugoročne posljedice na zdravlje dječjeg mozga, zbog čega se stručnjaci slažu da je nužno postaviti jasne granice u vezi s vremenom koje djeca provode pred ekranima. Štoviše, promjene u ponašanju i razvojne smetnje često se mogu ispraviti ukidanjem izloženosti ekranima i vraćanjem na zdravije, prirodne podražaje. Roditelji igraju ključnu ulogu u smanjenju negativnih utjecaja, postavljanjem dosljednih granica i davanjem osobnog pozitivnog primjera.
Kako pravilno postaviti granice?
Iako tehnologija ne može biti potpuno eliminirana iz života djece, mjera je ključna. Razumijevanje ozbiljnosti situacije i postavljanje jasnih granica pomoći će djeci da razviju zdrave navike. Na taj način roditelji mogu spriječiti dugoročne posljedice koje neozbiljno pristupanje ovoj temi može izazvati.
Više o tome kako ekrani i društvene mreže mijenjaju dječji mozak i kako roditelji mogu donijeti mudre odluke, saznajte u najnovijoj epizodi podcasta “Rastući s djecom”
U razgovoru s psihologinjom i neurofeedback terapeutkinjom Ankicom Baković, dobit ćete korisne savjete i smjernice za očuvanje zdravlja i ravnoteže u digitalnom svijetu.
Tehnomanija
Jeste li spremni za novo izdanje IT konferencije VISION DAYS 2025
Jeste li spremni za novo izdanje IT konferencije VISION DAYS 2025
Early bird kotizacije od danas dostupne po promo cijenama
IT konferencija VISION DAYS 2025 održat će se po drugi put u Mostaru 22. i 23.05.2025. u CineStaru, a tema drugog izdanja je „IT sigurnost – vaš ključ uspjeha “.
Namijenjena je prije svega IT Security stručnjacima, ali i managementu svih kompanija, a sve s ciljem da se omogući što bolje razumijevanje važnosti informacijske infrastrukture i njezine sigurnosti za uspješan rast i razvoj kompanija. Osmišljena je na način da sve sesije budu zasnovane na CASE STUDY predavanjima eminentnih stručnjaka, sa dugogodišnjim iskustvom u struci.
„Prošlo izdanje konferencije pokazalo nam je da je ovakav koncept događaja nešto što je zaista potrebno ovdašnjoj publici. Za naredno izdanje pripremamo i „Real Case Study LIVE“, gdje će svi sudionici imati priliku sudjelovati u simulaciji cyber napada i obrane uživo. Ali, da ne bismo otkrivali sve, pozivamo vas da nam se pridružite i budete dio IT konferencije Vision Days 2025 “, istakli su organizatori konferencije iz kompanije DNS IT Consulting and Services.
Budući da su sve kotizacije za prvo izdanje bile rasprodane mjesec dana prije samog događaja, pozivamo vas da na vrijeme osigurate svoje mjesto po najpovoljnijoj cijeni i ne propustite priliku biti dio drugog izdanja IT konferencije u Mostaru.
Rane prijave za VISION DAYS 2025 već su krenule, a Early bird kotizacije dostupne su po cijeni 350,00 KM + PDV na https://visiondays.ba/, a najdalje do 09.02.2025. Broj kotizacija po nižoj cijeni je ograničen, stoga požurite po svoju.
Nakon ovog datuma cijene će biti veće, pa će Regular kotizacije iznositi 400, 00 KM + PDV (od 10.02.2025. do 10.05.2025.), a Last Minute kotizacije 450,00 KM + PDV (od 11.05.2025. do 20.05.2025.).
Konferencija će ponuditi 20-ak predavanja koja će se održavati istovremeno u dvije dvorane u CineStaru. Očekuje se kako će ih pratiti oko 350 sudionika iz cijele regije.
Budite dio ovog jedinstvenog IT događaja, unaprijedite svoje znanje kroz predavanja eminentnih IT stručnjaka te tako osigurajte sebi priliku za osobni rast i razvoj, ali i rast organizacije iz koje dolazite.
VISION DAYS – Dani koji se pamte!
Tehnomanija
Vaš Instagram bi uskoro mogao izgledati potpuno drukčije
Kao i sve druge društvene mreže, Instagram koristi algoritam koji konstantno uči o svojim korisnicima te na temelju njihove aktivnosti prikazuje sadržaj za koji smatra da bi im mogao biti zanimljiv. No s godinama se interesi korisnika mijenjaju te nešto što im je bilo zanimljivo prije nekoliko mjeseci, možda im više nije toliko važno.
Također, ponekad prate određene profile i teme samo zbog posla, no ako promjene posao i taj im sadržaj postane nezanimljiv, algoritam će ga i dalje predlagati, barem neko vrijeme.
Nova opcija
Za takve situacije, Instagram priprema jednu novu opciju. Za početak su počeli s testiranjima, dok bi “uskoro” ta opcija trebala biti dostupna globalno, javlja Zimo.
Riječ je o mogućnosti potpunog restarta algoritma, odnosno njegova vraćanja na početne postavke. Kako je objasnio prvi čovjek Instagrama Adam Mosseri, to je velika stvar i nije nešto što bi ljudi trebali često raditi, već samo onda kada više nisu zadovoljni sa svojim iskustvom korištenja te društvene mreže. Reset će se odnositi na sadržaj koji se prikazuje na glavnoj stranici Instagrama, kao i na Reelsima i stranici Explore.
Također, nakon resetiranja algoritma, korisnici će imati opciju pregleda osoba koje prate na toj društvenoj mreži kako bi mogli jednostavno prestati pratiti profile čiji im sadržaj više nije bitan, niti zanimljiv.
Bit će manje zanimljiv
Korisnici se na početku ipak neće usrećiti jer će im, nakon vraćanja algoritma na početne postavke, Instagram biti manje zanimljiv.
Naime, Mosseri kaže kako algoritam u biti više neće znati ništa o korisniku te će trebati neko vrijeme dok ponovno nauči koji su njegovi interesi i u kakvom sadržaju uživa tako da bi s vremenom to iskustvo trebalo biti sve bolje.
S novom opcijom Instagram pruža još jednu mogućnost svojim korisnicima za većom kontrolom nad sadržajem koji im se prikazuje. Korisnici već sada mogu označiti objave koje ih zanimaju ili ne zanimaju, kako bi poručili algoritmu koliko su im one zanimljive ili nezanimljive, a također postoji mogućnost skrivanja objava koje sadrže određene riječi ili izraze.
Dok su te opcije napravljene kako bi bolje upravljali samo određenim preporukama sadržaja, iz Instagrama kažu kako s vraćanjem algoritma na početne postavke žele omogućiti upravljanje svim preporukama i sadržajem koji im se prikazuje tako da bi, nakon nekoliko tjedana korištenja, taj sadržaj mogao izgledati potpuno drukčije u odnosu na razdoblje prije reseta.
Scena
Tri jednostavna poteza uz koja ćete osloboditi prostor za pohranu na Gmailu
S vremenom naš račun na Gmailu može postati krcat raznim mailovima, privicima, dokumentima pa je potrebno osloboditi prostor za pohranu.
FastCompany donosi tri jednostavna poteza zahvaljujući kojima ćete brzo osloboditi prostor za pohranu na Gmailu.
1. Izbrišite stare mailove
Jedan od najjednostavnijih načina oslobađnja prostora za pohranu jest redovito brisanje starih i nepotrebnih mailova.
Uz jedan trik to možete vrlo jednostavno napraviti. Postavite pokazivač na Gmailovu traku za pretraživanje, a zatim kliknite ikonu klizača na krajnjoj desnoj strani. Otvorit će se izbornik s više opcija koje možete koristiti za traženje određenih stvari.
Umjesto da upisujete neki određeni pojam, samo kliknite na gumb ‘Traži’ u donjem desnom kutu i potom odaberite opciju ‘Najstarije’ kako bi vam se prikazali svi mailovi od najstarijih do najnovijih. Tada možete redom brisati sve one stare mailove koji su vam suvišni.
2. Otkažite pretplatu i izbrišite neželjene biltene i promocije
Bilteni, promotivne e-poruke i razne pretplate mogu brzo ispuniti vaš inbox. Brzi način za otkazivanje pretplate jest da u polje za pretraživanje upišete ‘Otkaži pretplatu’ nakon čega će vam se prikazati svaki mail s rječju odjava/otkazivanje pretplate koju onda možete kliknuti.
3. Izbrišite mailove s velikim privicima
Mailovi s velikim privicima mogu zauzeti puno prostora za pohranu. Da biste njima upravljali, postavite pokazivač na traku za pretraživanje, a zatim kliknite ikonu klizača na krajnjoj desnoj strani.
U izborniku koji će se otvoriti odaberite opciju ‘Sadrži privitak’, a u polje veličina upišite broj 5 tako da vam se flitriraju svi mailovi s privicima većim od 5 MB. Kad vam se prikažu ti mailovi, počnite ih redom brisati ako vam više ne trebaju, prenosi N1.
Scena
Zuckerberg otkrio: Evo zašto sve više vremena provodite na Facebooku i Instagramu
Prilikom objave najnovijih poslovnih rezultata, iz Mete su se pohvalili porastom vremena koje korisnici provode na njihovim društvenim mrežama.
Računica za sve društvene mreže je prilično jasna – što je broj korisnika veći i što oni duže vremena provode listajući po ekranima, to će im se prikazivati veći broj reklama. A to, naravno, znači i veće prihode i veći profit, što je na kraju krajeva, i glavni cilj privatnih kompanija.
Tehnološke kompanije zato godinama traže čarobnu formulu koja će im omogućiti da korisnici što duže zadrže pažnju i pogled na ekranima, gledaju što više sadržaja i reklama. Da bi u tome uspjeli, moraju konstantno mijenjati i usavršavati algoritam, ali i da budu oprezni u vezi sa vrstom sadržaja koja će im se prikazivati. Tako npr. negativan i nasilan sadržaj može privlačiti veliku pažnju korisnika, ali takav sadržaj može imati loše posljedice za njih, a to se posebno odnosi na tinejdžere.
Meta je, izgleda, uspjela pronaći način na koji može dodatno zadržati pažnju korisnika Facebooka i Instagrama, a to je algoritam zasnovan na – umjetnoj inteligenciji. Od kada je predstavljen, vrijeme koje korisnici provode na ovim društvenim mrežama značajno se povećalo, pohvalili su se prošlog tjedna iz Zuckerbergove kompanije. Od predstavljanja novog AI algoritma vrijeme koje korisnici provode na Facebooku povećalo se za oko osam posto, dok je taj postotak za Instagram manji, ali i dalje značajan – šest posto.
Iz Mete su spominjali samo postotke, a ne i povećanje konkretnog vremena koje sada korisnici provode na tim mrežama. Prema predviđanjima stručnjaka s eMarktera, to povećanje bi moglo iznositi 10 do 15 sati više tijekom godinu dana.
Zuckerberg ima još planova u vezi sa svojom društvenom mrežom i AI-jem pa je tako prošlog tjedna tijekom objave tromjesečnih rezultata, najavio da se nada da će na Facebook i Instagramu dodati i potpuno novi feed, odnosno kategoriju sadržaja koja će biti u potpunosti generirana putem umjetne inteligencije.
Očekivanja za budućnost su, dakle, da će na krilima AI-ja korisnici provoditi više vremena uz Zuckerbergove mreže, što će se pozitivno odraziti na prikaz oglasa i prihode od oglašavanja, ali s druge strane mogli bi se značajno povećati troškovi razvoja i korištenja umjetne inteligencije.
Scena
Bitcoin dosegao najveću vrijednost u svojoj povijesti tijekom izborne noći u SAD-u
Bitcoin je dosegao najveću vrijednost u svojoj povijesti tijekom izborne noći u SAD-u, nakon najava da Donald Trump pobjeđuje na predsjedničkim izborima. Kriptovaluta je dosegnula vrijednost od 75.000 dolara, premašivši rekord iz ožujka koji je iznosio 73.000 dolara.
Ova kriptovaluta je od ožujka doživjela značajne oscilacije, pa i padove, a mnogi vjeruju da su oni bili upravo zbog neizvjesnosti ishoda predsjedničkih izbora.
Trump i Republikanska stranka su ljetos potpuno prigrlili kripto, što je rezultiralo velikom financijskom podrškom iz ove industrije, koja se suočavala s problemima zbog restrikcija nametnutih od strane Bidenove administracije, piše Fortune.
Lobisti za kripto aktivno se oglašavaju na društvenim mrežama cijelu izbornu noć, najavljujući skori pad predsjednika Komisije za vrijednosne papire (SEC), Garyja Genslera, kojeg već dugo optužuju za poteškoće u ovoj industriji.
Bernie Moreno, republikanski kandidat za Senat u Ohiju, pobijedio je demokratskog kandidata Sherroda Browna, koji je bio na čelu moćnog Bankovnog odbora. Moreno je dobio potporu kripto-industrije u desecima milijuna dolara nakon što je stao u prilog njihovim interesima.
I druge kriptovalute su porasle nakon objave prvih rezultata. Ethereum, druga najveća kriptovaluta, porasla je za oko 7 posto, dok je Solana, treća po jačini, ostvarila porast od oko 15 posto.
Nova kriptovaluta, Dogecoin, porasla je za gotovo 20 posto, što se pripisuje podršci Elona Muska, jednog od ključnih Trumpovih saveznika na ovim izborima.
Scena
Nova pravila na Instagramu: Nema više screenshotova privatnih poruka
Instagram planira spriječiti korisnike da snimaju slike i videozapise poslane privatnim porukama, u sklopu niza novih sigurnosnih mjera, posebno usmjerenih na zaštitu mladih.
Nova značajka spriječit će snimke zaslona i snimke zaslona za sadržaj poslan putem opcija “pogledaj jednom” ili “dopusti ponovno gledanje” kako bi se smanjio rizik od zlouporabe.
Meta je naglasio da korisnici više neće morati brinuti o tome da će njihova privatna slika ili video biti snimljeni bez pristanka. Također, ovaj sigurnosni mehanizam odnosit će se i na web verziju Instagrama, kako bi se izbjegla mogućnost zaobilaženja pravila putem računala.
Osim toga, uvedene su dodatne značajke zaštite, kao što su filtri za zamućivanje sadržaja koji sadrži golotinju, zajedno s dodatnim upozorenjima o posljedicama dijeljenja takvog sadržaja. Nova opcija uvodi se kao odgovor na sve veći broj slučajeva seksualnog iznuđivanja, posebice među mlađom populacijom.
Instagram uvodi i “Teen accounts”, gdje će račune za korisnike mlađe od 16 godina nadzirati roditelji. Djeca mlađa od 13 godina moći će komunicirati samo s računima koje već prate. Uvredljivi sadržaji bit će filtrirani iz pretraživanja, komentara i obavijesti, a funkcija “sleep mode” smanjit će broj obavijesti od 22-7 sati ,automatski odgovarati na poruke kako bi se djeca kvalitetno odmorila.
Britanski Ofcom pohvalio je ove korake, ocijenivši ih korakom u dobrom smjeru, ali je istaknuo da Meta mora učiniti još više kako bi zaštitila korisnike, posebice djecu, u skladu s novim Zakonom o sigurnosti na internetu, prenosi Telegraf.
Društvo
Novotravničanin kreirao igru koja dominira evropskom listom, dok je u SAD-u na 2. mjestu
Almir Brljak, rodom iz Novog Travnika, i njegov prijatelj iz djetinjstva, Alek Sinn, postigli su značajan uspjeh u gaming industriji s njihovom igrom Swordsman. Ova srednjovjekovna borilačka igra, koja je dizajnirana za PlayStation VR, stekla je ogromnu popularnost i trenutno je prva u Evropi te zauzima visoko drugo mjesto u Sjedinjenim Američkim Državama.
Razvoj igre započeli su s skromnim budžetom od oko 20.000 dolara, koji je uključivao sredstva za razvoj i marketing, dok su svoj rad obavljali bez plaće. Swordsman se od svog lansiranja 2020. godine neprekidno nalazi među pet najpreuzimanijih naslova na PlayStation VR platformi, generišući milione u prihodima.
Almir i Alek su svoja iskustva i početke otkrili u podcastu, govoreći o tome kako je njihovo prijateljstvo dodatno učvršćeno kroz poslovno partnerstvo. Njihov studio, Sinn Studio, koji se nalazi u Torontu, postao je nagrađivani lider u razvoju i objavljivanju video igara virtualne stvarnosti.
U igri Swordsman igrači imaju priliku boriti se s različitim likovima, uključujući vitezove, Vikinge, Mongole, samuraje i zombije. Igra nudi širok spektar oružja i mogućnosti prilagodbe, omogućavajući igračima da izgrade likove prema vlastitom stilu igre.
Na pitanje o izboru virtualne stvarnosti kao poslovnom smjeru, Almir i Alek ističu da su prepoznali potencijal ovog tržišta već prije nekoliko godina. Virtuelna stvarnost pruža korisnicima impresivno iskustvo koje uključuje 3D vizualizacije i praćenje pokreta, čime se postiže osjećaj uranjanja u virtualni svijet.
Almir Brljak nedavno je izrazio zahvalnost na uspjehu igre, ističući: “Swordsman je bio ogroman poduhvat, kako lično tako i profesionalno. Svaki dan sam ponizan njegovim uspjehom i veoma sam uzbuđen zbog njegove budućnosti. Imamo velike planove i jedva čekamo da ih podijelimo s svijetom.” Ovaj uspjeh predstavlja inspiraciju za sve mlade kreativce u gaming industriji.
Scena
Ovo su najbolji mobiteli prema izboru umjetne inteligencije
Univerzalan odgovor na pitanje koji je najbolji mobitel na svijetu nikad nećemo dobiti.
Za jedne je to samo i isključivo iPhone, dok mnogi vlasnici Androida ne žele niti čuti za Appleov ”precijenjeni gadget” i tvrde da telefon s Googleovim operativnim sustavom nikada ne bi zamijenili s iPhoneom.
Ukusi se, jasno, razlikuju i odgovor na pitanje o najboljem telefonu će se razlikovati od osobe do osobe, no mogli bi doći bliže tom odgovoru kada bi analizirali sve korisničke recenzije pametnih telefona do sada objavljene. Takav se posao na prvu čini nemoguć, no uz pomoć umjetne inteligencije, stvari su ipak lakše. Jedan je korisnik Reddita tako iskoristio OpenAI-jev novi alat GPT-4o mini s kojim je analizirao više od milijun korisničkih online recenzija (s Google Reviewsa) različitih modela pametnih telefona pri čemu je izbacio recenzije koje imaju manje od 20 riječi, piše Zimo.hr.
Sve recenzije trebale su uključivati navedene kategorije – vrijednost za novac, performanse, dizajn, trajanje baterije i kamera, a kada je primijenio sve te faktore, broj recenzija koje je iskoristio kako bi dobio odgovor na pitanje o najboljem telefonu pao je na oko 30 posto od 1,1 milijuna.
Bodovanje telefona išlo je otprilike ovako: Ako se u recenziji spomenulo kako recenzent voli kameru, onda bi ta kategorija dobila pozitivan bod, a ako je netko spomenuo negativan komentar, to je bio negativan bod. U slučaju da je osoba napisala kako im se kamera sviđa, no da je telefon preskup, u toj recenzija pozitivan bod ide kameri, a negativan vrijednosti za novac.
Na temelju podataka i bodova iz ovih pet kategorije, dobiva se konačna ocjena, odnosno ukupan dojam telefona.
A po tom ukupnom dojmu, među telefonima predstavljenim od 2022. do sada, prvo mjesto na ovoj listi zauzima Samsungov telefone Galaxy S24 Plus, a južnokorejska kompanija općenito domira ovim popisom. Zanimljivo, među top 10 nalaze se tri modela iPhone, no model Pro najlošije je rangiran među njima.
Na drugom mjestu ovog popisa nalazi se iPhone 14 Plus, slijedi Samsungov savitljivi Galaxy Z Flip 6, a zatim iPhone 15 Plus. Do kraja top 10 liste nalaze se samo Samsungovi modeli (Galaxy S23 FE, S23 Ultra, S23+, S25 Ultra), uz izuzetak iPhonea 14 Pro Max koji se nalazi na osmom mjestu. Ako se ovaj popis proširi i na 2021. godinu, onda bi peto mjesto zauzeo iPhone 13 Pro Max.
Posljednje mjesto među telefonima predstavljenim u posljednje dvije godine zauzeo je Googleov smartphone Pixel 7 Pro.
Ovaj popis konstantno će se nadopunjavati, pri čemu je uvjet da postoji najmanje tisuću recenzija za određeni model. Uskoro tako očekujemo da se na njemu pojave i telefoni iz nove generacije iPhonea, kao i novi modeli Pixela koje je Google nedavno predstavio, piše Zimo.hr.
Više detalja pogledajte na ovoj stranici, a tu možete i prilagoditi pretragu tako da se pojavljuju telefoni ovisno godini predstavljanja, cijeni, brendu itd.
S obzirom na to da i AI griješi te da korisnici u svojim recenzijama često nisu objektivni, kao i da ovaj popis uključuje ograničeni broj brendova i uređaja, jasno je kako ga ne treba uzimati jedinim ili najvažnijim izvorom informacija pri donošenju odluke o kupovini novog telefona, no ovi su rezultati ipak zanimljivi i indikativni.
(www.jabuka.tv | Foto: TechRadar)