Ovih dana je u općini Vitez od strane vijećnika iz reda HDZ1990 i vijećnika SDA podnesena inicijativa o prijenosu sjednica OV Vitez na njihovoj službenoj web stranici kako bi javnost mogla detaljnije i transparentnije pratiti rad izabranih vijećnika. Istu inicijativu podržao je i SDP, dok HDZ BiH je sve skupa prešutio. Zanimljiva je i činjenica da je novoformirana općinska organizacija HRS-a iznenađujuće ovu inicijativu proglasio praktično nevažnom pravdajući to činjenicom da je za istu potrebno izdvajati određena sredstva, što poprilično čudi samog autora jer upravo ova stranka je u mnogim primjerima bila primjer zagovaranja javnosti i transparentnosti u radu političkih stranaka.
U kuloarima pak je primjetno kako je unesena određena nervoza oko ove inicijative što predstavlja ozbiljnu sumnju da se sam proces može smatrati nekim vidom prijetnje što ni u kojem slučaju ne bi trebalo ovakvu inicijativu shvatiti.
Prije svega pričati priču kako će ovakva jedna inicijativa tražiti velika financijska sredstva je poprilično vrijeđanje inteligencije birača. Naime postoje načini na koji način se ista praktično besplatno može provesti.
Prije svega dovoljno je pogledati da općina Vitez izdvaja oko 70000,00 KM za rad JU Radio Vitez što je poprilično veliki iznos u odnosu na susjedno općinu Busovača. Za razliku od Viteza, u Busovači prijenos sjednica radi JP Radio Busovača koja godišnje od općine financira se u iznosu od 20000,00 KM i praktično je u obavezi snimati i prenositi sjednice OV Busovača. Koliko je to važno vidjeli smo ljetos na primjeru problema opskrbe pitkom vodom kada je ta transparentnost bila vrlo važna. Sve skupa je moguće izvesti u Vitezu, samo je potrebno uvesti obvezu Radio Vitezu da prenosi sjednicu OV Vitez na svojim društvenim mrežama.
Druga ideja se veže oko kupovine obične kamere koja se može nabaviti za manje novca nego što je to iznos koji se daje za održavanje službene web stranice bilo koje institucije. Ako već i općina Vitez plaća održavanje web stranice nema nikakvog razloga da se za benigni trošak od cc 2000,00 KM kupi kamera uz pomoću koje bi se uživo prenosile sjednice OV Vitez.
Zapravo opravdanja zašto to općina Vitez odnosno OV Vitez već ne prakticira i nema, jer mnoge općine u BiH to već odavno čine. Pamćenje dobro služi medijske djelatnike pa se tako prisjećamo situacije u Saboru Županije Središnja Bosna gdje se prigodom povećanja paušala praktično medije istjeralo sa sjednice.
I dok s jedne strane političari vrlo često radi pritisak kako bi se njihovi potezi našli na medijskim stanicama i kako bi neposredno sudjelovali u kreiranju medijskog sadržaja, s druge strane kada je u pitanju raspodjela javnog novca pokušavaju na sve moguće načine to skriti od javnosti.
Ostaje nadati se kako će sve političke stranke u OV Vitez prihvatiti ovu inicijativu i kako neće oko toga praviti problem, nego ga riješiti i omogućiti stanovnicima Viteza da ukoliko to žele mogu javno pratiti rad OV Vitez, a sama inicijativa koja je došla od neke nove generacije vijećnika je u svakom slučaju pohvalna, a uz uvođenje javnosti u radu doći će i do pozitivnog natjecanja u inicijativama vijećnika što na kraju može samo koristiti stanovnicima Viteza. Nema potrebe podsjećati kakvi su efekti netransparentnosti rada bilo koje institucije kada baš u Vitezu imaju jako dobre primjere u komunalnom poduzeću koje je već godina izvor svih mogućih financijskih afera.
Na kraj donosimo i pravne činjenice i komentare vezane za Zakon o lokalnoj samoupravi koji posebno tretira javnost rada kao važnu činjenicu.
JAVNOST RADA ORGANA LOKALNE SAMOUPRAVE
Član 39. Jedinica lokalne samouprave dužna je, na način utvrđen ovim Zakonom, kao i poduzimanjem drugih mjera i aktivnosti, osigurati, razvijati i jačati javnost rada kao preduvjet efektivnog političkog nadzora i garancije da će organi jedinice lokalne samouprave provoditi svoje dužnosti u interesu lokalne zajednice. Komentar: Utvrđuje se dužnost jedinice lokalne zajednice da osigura, razvija i jača javnost rada, koja nije značajna samo kao preduvjet efektivnog političkog nadzora i garancija da će organi jedinice lokalne samouprave provoditi svoje dužnosti u interesu lokalne zajednice, nego i kao izraz odgovornosti organa jedinice lokalne samouprave. Otvorenošću i odgovornošću organi jedinice lokalne zajednice jačaju povjerenje građana u svoj rad, ali i uključuju građane i druge subjekte u procese odlučivanja. Zato je javnost potrebno osigurati, kako u fazi planiranja i pripremanja odluka, tako i u svim fazama njihove realizacije. Osim zakonom propisanih načina jačanja javnosti rada, jedinice lokalne samouprave su dužne i poduzimanjem drugih mjera i aktivnosti osigurati, razvijati i jačati javnost rada. Ta javnost se ne smije svesti na provođenje Zakona o slobodi pristupa informacijama, niti na informiranje javnosti o uspjesima, što je do sada bio čest slučaj, nego mora biti dvosmjerna
KOMENTAR ZAKONA O PRINCIPIMA LOKALNE SAMOUPRAVE U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
Komunikacija organa jedinice lokalne samouprave sa građanima, udruženjima, organizacijama i drugim subjektima-korisnicima usluga. Zato je ovo značajna dužnost jedinice lokalne samouprave u čijem izvršavanju treba razvijati različite oblike i aktivnosti, od prepoznavanja ciljnih grupa i sagledavanja njihovih zahtjeva, potreba i očekivanja, preko njihovog aktivnog sudjelovanja u procesu pripremanja i donošenja odluka, do obavještavanja javnosti o efektima donesenih odluka, te preduzetim i izvršenim aktivnostima. Član 40. Sjednici vijeća mogu prisustvovati građani na način i pod uvjetima propisanim poslovnikom o radu u skladu sa zakonom. Obavještenja i informacije o obavljanju poslova organa jedinice lokalne samouprave mogu davati predstavnici načelnika/ce i predstavnici vijeća. U cilju informiranja javnosti organi jedinice lokalne samouprave podnosit će javnosti godišnje izvještaje u kojima će se uporediti postignuti rezultati s planiranim pogramskim ciljevima. Vijeće će statutom regulirati javnost rada pravovremenim, istinskim, potpunim i objektivnim informiranjem javnosti o svom radu. Komentar: Stavom 1. utvrđeno je pravo građana da prisustvuju sjednici vijeća, na način i pod uvjetima propisanim poslovnikom vijeća. Važno je imati u vidu da se poslovnikom vijeća ne može isključiti ovo pravo, nego se njime uređuju način i uvjeti prisustva građana sjednici. Kada je u pitanju uređivanje načina prisustva onda to podrazumijeva mogući postupak prethodne najave prisustva zbog osiguranja uvjeta za prisustvo svih zainteresiranih, upoznavanje sa pravima i obavezama utvrđenim poslovnikom i sl. Kada su u pitanju uvjeti prisustva sjednici, onda to nikako ne znači mogućnost da se kroz te uvjete isključi ili ograniči mogućnost prisustva građana sjednicama uopće, nego to može biti zabrana unošenja oružja ili nekih opasnih predmeta, ometanje reda na sjednici i sl.
Stav 2. nema za cilj ograničenje u davanju obavještenja i informacija o radu organa jedinice lokalne samouprave, nego da locira odgovornost za davanje obavještenja i informacije, što je korisno obzirom na važnost i značaj davanja informacija i obavještenja. Prema ovoj odredbi obavještenja i informacije o radu vijeća i načelnika mogu davati samo njhovi predstavnici, a ako to nisu predsjedavajući vijeća i načelnik, onda su to predstavnici koje oni odrede.
Stavom 3. propisana je obaveza organa jedinice lokalne samouprave da javnosti podnose godišnje izvještaje, i što je posebno značajno
KOMENTAR ZAKONA O PRINCIPIMA LOKALNE SAMOUPRAVE U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
Obavezu da u tim izvještajima usporede postignute rezultate s planiranim programskim ciljevima. To podrazumijeva obavezu donošenja godišnjih planova i programa sa jasno utvrđenim mjerljivim ciljevima koji se planiraju postići, što je značajan napredak u odnosu na postojeću praksu uopštavanja planiranih ciljeva, njihovu nemjerljivost i izvještavanje više o vrsti poslova koje po ustavu i zakonu ti organi obavljaju, nego o rezultatima. Stavom 4. propisana je obaveza vijeća da statutom uredi javnost rada, što je dobro učiniti na obostranu korist i organa jedinice lokalne samouprave i građana, kao i drugih korisnika.
AUTOR: J.K. / Centralna.ba