Tehnomanija
Facebook zabranio obmanjujuće oglase o koronavirusu
Facebook je zabranio obmanjujuće oglase kojima se nastoji iskoristiti globalna kriza zbog koronavirusa za “stjecanje financijske dobiti”.
Tehnološki div priopćio je u srijedu da je zabranio oglase za “proizvode povezane s koronavirusom kojima se nastoji stvoriti panika ili koji navode da njihovi proizvodi garantiraju lijek ili sprječavaju pojavu virusa”.
“Primjerice, oglasi za zaštitne maske za lice, kojima se implicira da su jedine preostale ili tvrdi da sprječavaju širenje virusa, neće biti dopušteni na našim platformama.”
Društvena mreža kaže da će i dalje raditi na tome da se “ograniči širenje dezinformacija i štetnog sadržaja o koronavirusu” te povezivati korisnike s informacijama koje objavljuju “stručne zdravstvene organizacije”.
Preko 80.000 ljudi zaraženo je koronavirusom. Prvi slučaj je zabilježen u središnjoj Kini u prosincu 2019. Dosad je preminulo gotovo 3.000 ljudi.
U srijedu je bilo više novih slučajeva zaraze izvan Kine nego u njoj “po prvi put otkad je potvrđen prvi slučaj”, objavila je Svjetska zdravstvena organizacija (WHO).
Zbog straha od koronavirusa u panici se kupuju zaštitne maske za lice i dezinfekcijski sprejevi, a mnogi tu paniku nastoje iskoristiti za stjecanje profita.
Izvor: Pogled.ba
Scena
Serviser upozorava kada klima uređaj može da se zapali
Tokom tropskih dana klima uređaji rade punom parom. U nekim domovima rade neprekidno i danu i noću, dok se u drugim domaćinstvima dozira – u najtoplijem dijelu dana klima je uključena, a uveče se gasi. Sve ovo zavisi od toga kako neko podnosi vrućinu.
Budući da rade gotovo bez prestanka, mnogi su ove sezone imali problema sa klima uređajima, od sitnijih kvarova pa do ozbiljnijih situacija kao što je požar koji može da izazove neispravan klima uređaj ili neispravne instalacije.
Kako možemo da spriječimo da do ovako opasnih situacija dođe i da li postoje neke naznake koje mogu da ukažu da će klima uređaj da se zapali objasnio je za N1 Beograd Miloš Isailović, serviser klima uređaja.
Požar i klima uređaji
„Ne postoje tačne naznake da će se klima uređaj zapaliti. Najbitnije je da je uređaj propisno priključen na elektro mrežu i da se redovno održava. Bez jeftinih produžnih kablova i razdjelnika sumnjivog kvaliteta koji se grijju, loše provode i stvaraju rizik od požara. Uređaj koji se ne održava adekvatno trpi veća opterećenja, a samim tim i veći pritisak i temperaturu. Uslijed zaprljanosti uređaja smanjuje se protok vazduha čime se povećava temperatura i stvara mogućnost paljenja neke od komponenti. Kako bi se spriječilo paljenje, povećao vijek trajanja i omogućio pravilan rad potrebno je uređaj redovno servisirati“, naglašava Isailović.
Dalje on savjetuje da servisiranje treba obavljati jednom godišnje, a u poslovnim prostorijama gdje se uređaji više koriste i više puta u toku godine.
„Servisiranje treba da obavlja stručno osposobljen serviser. Prilikom servisa kućnih klima uređaja treba da se očiste od prvljavštine oba dijela klima uređaja, spoljašnja i unutrašnja jedinica. Potrebno je provjeriti da li sve komponente rade propisano i provjeriti nivo rashladnog fluida u uređaju. Mi sami treba da čistimo filtere na unutrašnjoj jedinici svakih 15 dana, a po potrebi i češće. Redovno servisiranje produžava vek trajanja uređaja, manje je kvarova, a vazduh koji klima izduvava je čistiji“, kaže serviser.
Klima radi dok nismo u stanu? Sigurno ili ipak ne?
Kako savjetuje Isailović, nije preporučljivo ostavljati klima uređaj da radi bez nadzora, baš kao i svaki električni uređaj.
„Ako je baš nužno veliki broj uređaja ima tajmere kojima je moguće podesiti da se uređaj uključi ili isključi u određeno vrijeme“, dodaje.
Koliko je sigurno da klima radi tokom cijele noći?
Klima uređaj, kako kaže serviser, treba koristiti shodno svom subjektivnom osjećaju za toplotu.
„Cilj klimatizacije je stvaranje osjećaja komfora, a ne pravljenje zamrzivača od prostorije, što kasnije može izazvati ozbiljne zdravstvene probleme. Tako da je uslijed velikih vrućina i tropskih noći sve individualno pa samim tim i odluka da li će se klima koristiti i noću“, objašnjava sagovornik portala N1.
U toku dana je preporučljivo, kako ističe, provjetriti prostoriju par puta kako bi svjež vazduh ušao u prostor jer najveći broj klima uređaja cirkuliše postojeći vazduh u prostoriji.
Scena
Besplatna škola programiranja u Travniku
U organizaciji partnerske Bit Alliance i Sveučilišta/Univerzitet ”Vitez”, u Travniku će bit održana Coder Dojo besplatna škola programiranja.
Bit Alijansa, asocijacija najvećih IT kompanija u Bosni i Hercegovini, organizira CoderDojo školu programiranja koja će se održavati od 22. jula do 15. augusta 2024. godine.
CoderDojo je globalna zajednica besplatnih kurseva programiranja za djecu i mlade uzrasta od 13 do 17 godina. Na CoderDojo radionicama, sudionici uče kako programirati, razvijati web stranice, aplikacije, programe i igre, te istražuju tehnologiju na zabavan i kreativan način. Sudionici se sastaju s istomišljenicima, rade na uzbudljivim timskim i individualnim projektima i stječu vrijedne socijalne i prenosive vještine za budućnost.
Ove godine, škola će se u suradnji sa univerzitetima iz BiH održati u tri grada, na 5 lokacija. Pored Zenice i Sarajeva, treća lokacija je Travnik, a domaćin je Sveučilište ”Vitez”. Predavači su također studenti i asistenti sa Fakultet informacijskih tehnologija Sveučilišta ”Vitez”, pod mentorstvom eksperata angažiranih od strane Bit Alijanse.
Rok za prijavu sudionika za Travnik je 21.7.2024. godine do 23:59 sati.
Link za prijavu & više informacija: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScHLLgUYWHKF0OwSb2ioal60BBcdYo0eL7CJB-yGx0GrMfQjA/viewform
Scena
Kako zaštititi pametni telefon tijekom visokih temperatura i toplinskog vala
Ekstremna vrućina, osim što predstavlja prijetnju javnom zdravlju, može oštetiti telefon. Izravna Sunčeva svjetlost može brzo podići temperaturu uređaja. Kako ga zaštititi u tom slučaju? Evo nekoliko savjeta.
Ako se mobitel previše zagrije, neke značajke mogu postati privremeno onemogućene, a u ekstremnim uvjetima uređaj će prestati raditi. Ostavljanje pametnog telefona u vrlo vrućim uvjetima može trajno skratiti trajanje njegove baterije i oštetiti druge dijelove.
Ako se pojavi poruka na zaslonu s upozorenjem o temperaturi, isključite telefon, premjestite ga u hladnije okruženje, dalje od izravne Sunčeve svjetlosti, i ostavite ga da se ohladi barem 15 minuta. Isključite aplikacije i značajke koje ne koristite kako biste smanjili radni opseg procesora i smanjili generiranje topline. Izbjegavajte stavljanje telefona blizu drugih uređaja koji emitiraju toplinu, poput prijenosnih računala ili tableta, savjetuje tportal.
Kako biste izbjegli da dođete do točke pregrijavanja i kako bi vaš pametni telefon pravilno funkcionirao na vrućini, nemojte ga stalno koristiti na izravnoj Sunčevoj svjetlosti. Punjenje uređaja može dodatno podići temperaturu. Ako ga morate puniti, pokušajte to raditi na hladnijem mjestu. Ne ostavljajte ga u parkiranom automobilu ili blizu izvora topline. Skinite zaštitnu masku s telefona jer neke mogu zadržati toplinu te koristite način rada niske potrošnje, a koji onemogućuje neke aktivnosti u pozadini.
BiH
Mladi marketing majstori: Tim kojeg čine grupa studenata Fakulteta informacijskih tehnologija pomaže lokalnim biznisima da zablistaju
Scena
Stručnjaci dele tajne SEO optimizacije i digitalnog marketinga uživo u Zagrebu
Digitalno okruženje nikada se nije razvijalo brzo kao u proteklih godinu dana. Brojne inovacije i promene uticale su kako na svakodnevni život ljudi, tako i na nekoliko industrija čije su postojanje i razvoj usko vezani za online poslovanje.
Sam početak leta dočekaćemo na najvećoj SEO konferenciji organizovanoj u Hrvatskoj, Zagreb SEO Summitu.
Zagreb će nakratko postati središte svetske SEO industrije. U Mozaik Event Centru u Zagrebu, 20. i 21. juna očekuje nas nešto što do sada nismo imali prilike videti.
Digitalni marketing nije nepredvidiv, ali je sklon promenama koje mnogi mogu protumačiti kao nagle. Potpune promene strategija, metoda i tehnika koje je nužno usvojiti praktično „preko noći“ stvaraju potrebu za događajima na kojima možemo učiti od svetskih stručnjaka i lidera industrije.
Upravo je Zagreb SEO Summit takva konferencija. Tokom dva dana, Zagreb će postati dom nekih od najvećih svetskih SEO stručnjaka među kojima se ističu Lily Ray, Kyle Roof, Dan Petrović, Nick Jordan i Cindy Krum. Ukupno čak 20 predavača i 10 radionica u Zagreb će privući posetioce iz sveta i regije.
Tri paketa ulaznica nude priliku svima da pronađu nešto za sebe. Brojni sponzori učesnicima će omogućiti izvanredno iskustvo, a odgovor na pitanja ko, kako i zašto je trojac iz poznate grupe SEO Hrvatska.
Krešimir Ćorlukić, Tin Đudajek i Filip Đudajek vlasnici su renomirane Canonical SEO Agencije, a odavno pune regionalne dvorane svojim predavanjima i upravo zahvaljujući njihovoj viziji imamo priliku prisustvovati ovako velikoj međunarodnoj konferenciji.
Za nikad bolji početak leta, osim predavača, dolazak su najavili brojni stručnjaci, vlasnici agencija za digitalni marketing, rukovodioci odseka za organski kanal i slično.
Na konferenciji će biti prilike za umrežavanje sa učesnicima, ali i predavačima te brojnim drugim stručnjacima. Umrežavanje će se odvijati, između ostalog, u ekskluzivnoj dvorani te na SEO party-ju koji će voditi SEO DJ Lily Ray koja ima 10+ godina iskustva kao DJ u New Yorku.
I to je samo deo sadržaja koji vas očekuje!
Vidimo se u Mozaik Event Centru 20. i 21. juna na konferenciji koja otkriva kako će izgledati digitalna budućnost!
Scena
Društveni mediji i mentalno zdravlje: Mač s dvije oštrice
U ovom digitaliziranom svijetu, društveni mediji postali su neizostavni dio naših života. Platforme poput Facebooka, Instagrama, Twittera i TikToka revolucionirale su način na koji komuniciramo, dijelimo i povezujemo se. No, dok nam ove platforme pružaju instant gratifikaciju i osjećaj pripadnosti, njihov utjecaj na naše mentalno zdravlje sve više dolazi u fokus.
Bliješteći svijet iluzija
Scroll, lajk, share, repeat. Zaglavljeni smo u beskrajnoj petlji konzumiranja savršeno filtriranih života drugih. Njihove blistave slike s odmora, #blessed statusi i neprestani prikazi savršenstva stvaraju iluziju da svi oko nas žive život iz snova. A mi? Osećamo se nedovoljno dobri, nedovoljno uspešni, nedovoljno sretni. Jer, kako se možemo mjeriti s njihovim digitalnim personama?
Ali istina je, iza tih pažljivo konstruiranih online persona, kriju se stvarni ljudi sa stvarnim problemima. Nitko nije imun na životne izazove, bez obzira koliko savršeno izgledao na Instagramu.
FOMO: Strah od propuštanja
U konstantnoj smo potrazi za novim sadržajem, novim informacijama, novim vezama. Strah od propuštanja (FOMO) tjera nas da neprestano provjeravamo obavijesti, scrollamo kroz feedove i ostajemo povezani 24/7.
A što više vremena provodimo na društvenim mrežama, to se više osjećamo izolirano i usamljeno u stvarnom svijetu.
Ironija je u tome što tehnologija dizajnirana da nas poveže zapravo stvara jaz među nama. Gubimo sposobnost smislene interakcije licem u lice, a naše mentalno zdravlje trpi posljedice.
Usporedba: Lopov radosti
“Usporedba je lopov radosti”, rekao je Theodore Roosevelt. A društveni mediji su savršena platforma za usporedbu. Bez obzira koliko smo zadovoljni svojim životom, uvijek će biti netko s boljim poslom, ljepšom kućom, sretnijom vezom – barem prema onome što vidimo na ekranu.
Ova konstantna usporedba vodi do osjećaja neadekvatnosti, sniženog samopouzdanja i nezadovoljstva vlastitim životom. Zaboravljamo da smo na društvenim mrežama izloženi pažljivo odabranim isječcima tuđih života, a ne cjelokupnoj slici.
Cyberbullying: Okrutnost iza ekrana
Anonimnost interneta stvorila je plodno tlo za širenje mržnje i okrutnosti. Cyberbullying, nažalost, postao je sveprisutan problem, pogađajući i mlade i stare. Uvredljivi komentari, prijetnje i ponižavajuće objave mogu ostaviti duboke emocionalne ožiljke i tragove na mentalnom zdravlju žrtava.
Ono što počinje kao šala ili bezazleno zadirkivanje lako može eskalirati u nešto mnogo mračnije. Posljedice mogu biti razorne, od pada samopouzdanja i povlačenja iz društva do depresije i suicidalnih misli.
Preispitivanje naših online navika
Društveni mediji nisu inherentno loši. Oni su alat, a na nama je kako ćemo ih koristiti. Ključno je pronaći zdravu ravnotežu i postaviti granice.
Umjesto da dopustimo da nas definira broj lajkova i pratitelja, trebamo se fokusirati na izgradnju smislenih veza u stvarnom životu. Umjesto da passivno scrollamo, možemo koristiti platforme za podizanje svijesti o važnim pitanjima i povezivanje s istomišljenicima.
I najvažnije, moramo se podsjetiti da su životi koje vidimo online samo isječak stvarnosti. Nitko nije savršen, bez obzira na to kako se čini na društvenim mrežama. Svi se borimo s vlastitim izazovima i nesigurnostima.
Stoga, sljedeći put kad uhvatiš sebe kako se usporeduješ s nekim na društvenim mrežama, podsjeti se – ono što vidiš je samo pažljivo izrežirana predstava. Prava ljepota i smisao života leže u nesavršenosti trenutka i iskrenim vezama koje gradimo jedni s drugima, i online i offline.
Društvene mreže
Influenseri gube svoj marketinški utjecaj globalno, prati li BiH taj trend ili i dalje vjeruje „one man show“ promociji
Marketing trendovi se sve više mijenjaju na svjetskom i regionalnom tržištu, pa se tako i promocija proizvoda sve više seli na društvene mreže, uz kreiranje dinamičnijeg i zabavnijeg sadržaja, koji će privući pažnju publike i povećati prodaju proizvoda. Sve dominantniji u ovom segmentu su mnogobrojni bh. influenseri, koji kreiraju visokobudžetne online video kampanje za različite domaće, regionalne i svjetske brendove.
Sve više su u fokusu video kampanje, koje izazivaju emociju, dovoljno su duhovite, empatične, ali i zabavne, te imaju kvalitetan scenario, kao i postprodukciju. Trend angažovanja velikih marketinških agencija, zamijenio je trend angažovanja influensera, koji će pružiti klijentu kvalitetnu ideju za promociju, produkciju sadržaja, ali i na kraju veliki domet i vidljivost plasiranog sadržaja.
Influenseri kao mini agencije
Vremenom su influenseri postali mini agencije, koji imaju svoje timove saradnika za produkciju i kreiranje konkretnih video sadržaja, koji su postali konkurentni klasičnim marketinškim kampanjama.
Od influensera se sada traži konkretna ideja, oformljavanje tima za produkciju sadržaja, nadgledanje produkcije i preuzimanje kompletne uloge mini kreativne agencije. U ovom slučaju agencije su uglavnom koordinatori između klijenta i influensera ili naručioci usluga od samog kreatora sadržaja.
Online prodaja u sve većem porastu u našoj zemlji
Porast online prodaje u našoj zemlji i pokretanje sve više webshop-ova dovelo je do toga da se aktivacije usmjeravaju na konkretne rezultate, uz mjerljive parametre, koje influenseri mogu da ponude. Tako danas, pojedini influenseri uz promo kod koji dobiju od pojedinih brendova mogu da obezbijede direktnu prodaju, koja daje dodatni kredibilitet i realan povrat uloženih sredstava u promotivnu aktivnost.
U ovom segmentu oglašavanja najviše sredstava izdvajaju kompanije koje su dio beauty i modne industrije, različite farmaceutske kompanije, zdrava hrana, suplementacija i sportska oprema. Ovaj dio ponude je i najzastupljeniji u segmentu online prodaje, koja postavlja nove standardne kupovine i na domaćem tržištu.
Budućnost nam sasvim sigurno donosi sve veći fokus na online prodaju, dok će standardni prodajni objekti postati svojevrsni showroom prostori, gdje će se proizvodi moći probati, pogledati, ali ne i nužno kupiti. Nekoliko klikova pametnim telefonom dijeli nas od naručivanja proizvoda, pa do dostave na kućnu adresu, uz dodatne popuste i pogodnosti, koje su čak i veće nego u prodajnom objektu, što ovu opciju čini još atraktivnijom.
Influenseri – kreatori sopstvenih modnih brendova
Influenseri su i u ovom segmentu bili svojevrsni lideri, kako na svjetskom, tako i na domaćem tržištu, pa je sve više njih kreiralo sopstvene robne marke i brendove, koji su zauzeli važnu poziciju u online prodaji. Samo mali dio njih se odvažio za pokretanje fizičkih prodajnih objekata.
Tako se danas lansiranje novih kolekcija prati sa posebnom pažnjom online zajednice, kada je potrebno svega nekoliko sati da se svi dostupni proizvodi u potpunosti rasprodaju.
Tradicionalni način prodaje sve više mijenja, a brendovi imaju novi poredak vrijednosti proizvoda na tržištu, koji se mjeri koliko se o njemu priča u digitalnom prostoru.
Promjena u online prostoru je jedina konstanta
Ipak, trendovi se mijenjaju, te su predviđanja da će u narednim godinama doći do prezasićenja sadržajem kojim smo svakodnevno preplavljeni i preporukama od strane influensera na globalnom nivou. Angažman promo lica za potrebe promocije na društvenim mrežama na globalnom nivou je već ove godine u padu za 3%, što polako ukazuje i na sve manje angažmana influensera na svjetskom nivou. Pred nama je po ekonomskim pokazateljima godina stabilizacije, te će se mnogo više sredstava u narednim mjesecima izdvajati za različite promotivne aktivnosti. Možemo zaključiti da je protekli period kada su troškovi bili redukovani iziskivalo jeftinije načine promocije, te su u ovom slučaju influenseri bili idealan izbor „one man show propagande“.
Angažovanje agencija sa dugogodišnjim iskustvom u kreiranju velikih marketinških priča je bio i ostao imperativ ozbiljnih kompanija, koje posluju na domaćem, regionalnom i svjetskom tržištu, te se ove aktivnosti neće tek tako promijeniti. Kredibilitet koji nose veliki timovi stručnjaka su uvijek prvi izbor za 360 marketinški pristup.
Prehrambena industrija našla novu nišu za promociju novih proizvoda
Plasiranje novih proizvoda na tržište u segmentu prehrambenih proizvoda sve više prati saradnja sa influenserima kroz video sadržaje, koji izazivaju vještačku euforiju oko određenih proizvoda, pa se tako ekskluzivno pripremaju degustacije isključivo za influensere, koji otkrivaju nove okuse za javnost. Veoma često proizvodi se plasiraju nešto kasnije, kako bi se desila velika potražnja novih proizvoda u hipermarketima i interesovanje potrošača, te dodatna interakcija i upiti oko dostupnosti u prodaji.
Ovaj vid promocije je posebno fokusiran na TikTok i „new age“ generacije, koje su i najčešće konzumenti ovakve vrste sadržaja, ali i najviše slušaju preporuke koje im se plasiraju.
Prodaja definitivno evoluira, a fokus na online prodaji nas tek očekuje.
Bitno je napomenuti da je itekako teško naći pravog brend ambasadora za određeni brend, te u ovom slučaju nije svako promotivno lice – influenser idealan za našu marketinšku priču. Ovakva marketinška strategija traži ozbiljnu analizu tržišta, navika potrošača, ali i influensera, te dobra podudarnost vrijednosti koje dijeli brend i određeni brend ambasador, kako bi se dobili očekivani rezultati.
Za Forbes BiH piše Bojan Dragišić, PR i marketinški strateg
Scena
IT dan MoStart konferencije: Od studentskih projekata do svjetskih IT tvrtki
Treći, ujedno i posljednji dan MoStart konferencije posvećen razmatranju trendova i inovacija u IT industriji okupio je stručnjake iz različitih segmenata IT sektora koji su imali priliku razmijeniti iskustva i znanja o najnovijim tehnološkim dostignućima i budućnosti industrije. Kroz zanimljiva predavanja, panele i intervjue govorilo se o plaćama IT-jevaca, kako postići milijunski doseg na LinkedInu i jesmo li zaista genijalci na globalnoj IT sceni.
Jedan od uvodničara bio je Zlatko Hrkać, suosnivač i CEO Sofascorea koji je zanimljivim predavanjem Od Olivera Dragojevića do 25M korisnika predstavio razvoj i rad Sofascorea, sportske platforme za napredne sportske statistike koja prati rezultate profesionalnih liga. Pored inspirativne priče o Sofascoreu, Hrkać je sudionicima poručio da ne postoji univerzalni recept za uspjeh, da treba biti uporan i prepoznati svoju priliku jer svako vrijeme nosi svoju priliku.
Zanimljiv panel program
U današnjem digitalnom dobu, tehnološka industrija predstavlja jedno od najdinamičnijih područja globalnog svijeta. O tome jesmo li kao zajednica genijalci na globalnoj IT sceni govorili su panelisti Hrvoje Ćosić (Aircash), Nikola Vrdoljak (404), Marko Laco (ITO Mostar), Dženan Lojo (TIS Grupa), uz moderatora Petra Štefanića. ”Čovjek je proizvod tri faktora O: odgoj, obrazovanje i okolina. Ljudi u našoj regiji imaju kulturu koja ih formira, završavaju studije koji su na svjetskoj razini, ali je okolina ono što nas koči. Okolina na našim područjima treba najveću prilagodbu na izazove koji nam dolaze, da bi bili iznad prosjeka u ovoj genijalnosti”, zaključio je na kraju panela Marko Laco, CEO ITO u Mostaru.
U svijetu start up projekata, gdje ideje postaju stvarnost, inspirativni primjeri iz prakse mogu osvijetliti put prema uspjehu. Mustafa Toroman i Zlatko Kovačić, dva izuzetna poduzetnika, podijelili su svoje iskustvo o transformaciji svojih ideja u ozbiljne biznise. Moderator panela ”Eureka moment”, Bojan Mušćet omogućio je publici da kroz pitanja i razgovor s panelistima zavire u procese i izazove s kojima su se susretali poduzetnici u izgradnji svojih start up projekata. Interaktivno iskustvo panela “Eureka moment” nije samo pružilo uvid u put poduzetnika od ideje do realizacije, već je i inspiriralo publiku da sanjaju veliko i da hrabro krenu u ostvarenje svojih start up snova.
Tematska predavanja i intervju
U svjetlu brzog tehnološkog razvoja i sveprisutne digitalizacije, pitanje sigurnosti podataka postaje sve važnije, stoga je Alan Đurić, ugledni IT stručnjak i izvršni direktor tvrtke Wire, istaknuo je ovu temu kroz svoje izuzetno zanimljivo predavanje na primjeru njemačke vlade predstavio važnost sigurnosti podataka. ”Znanje i proizvode morate stalno unaprjeđivati te korisnicima konstantno nuditi bolje iskustvo korištenja usluga koje isporučujete”, istaknuo je Đurić.
S druge strane Dragan Petric, influencer i urednik najpoznatijeg tehnološkog web portala u regiji Bug.hr, govorio je o poslovnim potencijalima koje nudi LinkedIn, kako ih najlakše i najbrže iskoristiti i kojim alatima se služiti kako bi svoju aktivnost na LinkedInu pretvorili u otvaranje novih prilika, u izgradnju osobne prepoznatljivosti, u zaradu i u afirmaciju svojeg poslovnog djelovanja, te o postizanju milijunskog dosega na LinkedInu. ”LinkedIn je društvena mreža na kojoj organski rast doseg je veći od broja pratitelja i broja konekcija koje imamo na svom privatnom profilu. Stoga, učinite nešto što nitko nije učinio. Predstavite se u stvarnom svjetlu, sa svojim individualnim karakteristikama te svojim jedinstvenim stilom”, poručio je Petric.
Posebno zanimljiv, bio je intervju s Tajanom Barančić, analitičarkom regionalnog IT tržišta s kojom je Petric razgovarao o plaćama IT-jevaca. Tajana je za današnje gostovanje napravila detaljnu analizu prosječne plaće u IT sektoru, te napravila usporedbu između Hrvatske i Bosne i Hercegovine.
”Kada razmišljamo o tome kuda idu plaće u budućnosti, mogu slobodno reći da globalno tržište neće dopustiti da su plaće u IT sektoru 3 do 4 puta veće od prosječnih plaća u nekoj državi. Gledajući razvijene države koje imaju veći standard, razlike u plaćama su vrlo manje. U zadnjih pet godina plaće u IT sektoru u Hrvatskoj su porasle za 40%, a u BiH za 68%”, istaknula je Barančić.
Blitz-Pitch
U završnom dijelu MoStart konferencije predstavljene su inovativne studentske ideje i projekti. Ova inspirativna sesija predstavila je neke od najkreativnijih i najambicioznijih studentskih projekata koji su proistekli iz mladih umova, pokazujući da budućnost tehnoloških inovacija leži u rukama mladih. MoStart konferencija nije samo bila platforma za razmjenu znanja i iskustava, već i za poticanje kreativnosti mladih generacija.
Ova sesija posvećena studentskim idejama i projektima naglasila je važnost podrške, mentorstva i prilika za mlade inovatore kako bi ostvarili svoje potencijale i doprinijeli napretku društva u digitalnom dobu.
IT dan, kao posljednji od tri dana međunarodne MoStart konferencije bio je dinamičan i inspirativan događaj koji je okupio širok spektar stručnjaka, poduzetnika i entuzijasta iz IT industrije, pružajući im priliku da se povežu i inspiriraju za daljnji rad.
BiH
MoSTART: Inovacije i primijenjena umjetne inteligencije u službi znanosti
Znanstveni dan drugogInovacije i primijenjena umjetne inteligencije u službi znanosti izdanja međunarodne konferencije o digitalnoj transformaciji u obrazovanju i primjenama umjetne inteligencije (UI) MoStarta održan je u četvrtak na Sveučilištu u Mostaru (SUM). Drugi dan konferencije MoStart, nudio je priliku profesorima, istraživačima i studentima doktorskih studija da kroz formate predavanja, panel rasprava i izlaganje znanstvenih radova razmijene iskustva te da saznaju o najnovijim trendovima i primijenjenim tehnologijama UI-a u okviru obrazovanja, istraživanja i znanosti. Tijekom Znanstvenog dana obuhvaćen je širok spektar znanstvenih tema temeljenih na tehnologiji, uključujući inteligentne sustave podučavanja, proširenu stvarnost u obrazovanju i robotiku u obrazovanju.
Sadržajan program drugog dana MoStart konferencije
Program znanstvenog dijela konferencije uključivao je radionicu pod nazivom „Unaprijeđena procjena znanja kroz obradu prirodnog jezika, konceptualne mape i tehnologiju digitalnih flash kartica“. Profesor dr. sc. Slavomir Stankov i docent dr. sc. Daniel Vasić vodili su studente doktorskih studija kroz inovativne pristupe u procjeni i unapređenju znanja. Kroz radionicu, fokusirali su se na implementaciju inovativnih pristupa u procjeni i unapređenju znanja, istraživali tri ključna alata u akademskom kontekstu: obradu prirodnog jezika, konceptualne mape i tehnologiju digitalnih flash kartica. Docent Vasić ističe kako su, unatoč različitim UI resursima, nastavnici i dalje nezamijenji dio poručavanja. „Obrada prirodnog jezika je područje koje nas intrigira već deset godina, no s pojavom alata generativne umjetne inteligencije, vidimo drastične promjene. Važno je napomenuti da su alati sami po sebi samo alati. Njihova prava vrijednost dolazi kroz njihovu primjenu i doprinos društvu. Bitno je razumjeti da nitko ne može učiti umjesto vas, učenje je osobni proces koji zahtijeva aktivno sudjelovanje pojedinca. U tom kontekstu, primjena alata UI u okviru on-line učenja može biti korisna, ali ne zamjenjuje ulogu pojedinca u vlastitom obrazovanju”, kazao je Vasić tijekom radionice.
Vasić kao koordinator Znanstvenog dana na konferenciji osvrnuo se na cjelokupan dan posvećen znanosti kazavši kako je izuzetno zadovoljan ovogodišnjim odazivom te kako se nada da su sudionici današnjeg dana imali pozitivna iskustva obzirom da je program bio sadržajan i zanimljiv. „Drugi dan konferencije MoStart smo otvorili vrlo intrigantnim predavanjem prof. dr. sc. Koiti Hasida, umirovljenog profesora sa Sveučilišta u Japanu, a program je uključivao i radionicu za studente doktorskih studija, panel raspravu na temu razotkrivanja izazova i mogućnosti primjene UI u nastavnom procesu te prezentacije znanstvenih radova. Također, moram naglasiti da su radovi prošli kroz strogi proces recenzije te da će oni najbolji biti objavljeni uz podršku izdavača Springer i indeksirani u prestižnoj Scopus bazi. Smatram da smo na taj način pružili dodanu vrijednost i podigli istraživačku ljestvicu na višu razinu“, zaključio je Vasić.
Profesor Koiti Hasida sa Sveučilišta u Tokiju sudionicima je prikazao kako integracija grafova u obrazovne procese može značajno unaprijediti sposobnost kritičkog razmišljanja kod studenata. Profesor Hasida predstavio je niz studija koje pokazuju kako grafovi, koji vizualno prikazuju odnose i podatke, omogućavaju studentima da brže razumiju složene koncepte velikih baza podataka te razvijaju sposobnost analize i sinteze informacija. Osim toga, naglasio je da korištenje grafova kao alata ne zahtijeva dodatne financijske investicije, što ih čini izuzetno privlačnima za obrazovne institucije koje teže optimizaciji svojih resursa. Predavanje je također obuhvatilo praktične primjere kako se slične metode mogu primijeniti i u online učenju, što je posebno relevantno u kontekstu sve veće popularnosti digitalnih obrazovnih modela.
Globalna prepoznatljivost uz Springer
Tijekom ovogodišnjeg Znanstvenog dana Mostart konferencije dio programa bio je posvećen izlaganjima prihvaćenih znanstvenih radova, a organizatori su i ove godine naglasili značaj znanstvenog doprinosa i kvalitete predstavljenih radova. Kao i prethodne godine, autori najboljih radova imat će priliku da svoje radove objave kao dio prestižne serije knjiga „Komunikacije u računarstvu i informatici“, koju izdaje renomirani izdavač Springer. Osim objavljivanja u seriji knjiga, najbolji radovi također imaju mogućnost za objavu u uglednom časopisu SN Computer Science, također izdavačke kuće Springer. Ova dvostruka prilika za međunarodnu vidljivost dala je autorskim timovima dodatni poticaj i vrijednost u predstavljanju znanstvenih spoznaja što je pokazatelj da konferencija nastavlja promicati visoke standarde u znanstvenim istraživanjima nudeći istraživačima vrijednu platformu za razmjenu znanja i ideja. Uz to, suradnja s Springerom otvara vrata međunarodnom priznanju i pristupu širokoj znanstvenoj zajednici, što predstavlja znatan doprinos karijerama znanstvenika i istraživača.