Connect with us

Tehnomanija

Astronomi potpuno zbunjeni: Otkrivena najveća galaksija otkako postoje svemirska promatranja, no posve “običnih” karakteristika

Published

on

Europski astronomi otkrili su najveću dosad promatranu galaksiju. Galaksija Alcyoneus, nazvana po grčkom divu kojeg je ubio heroj Heraklo, široka je oko 16,3 milijuna svjetlosnih godina, što je čini četiri puta većom od prethodnog rekordera, IC 1101, koji ima promjer od 3,9 milijuna svjetlosnih godina.

Koristeći paneuropski LOFAR teleskop, astronomi su uhvatili radio svjetlost koju emitira crna rupa u središtu Alcyoneusa. Masivna količina radio energije daje toj galaksiji njen astronomski opis – radio galaksija.

Radio galaksija ima crnu rupu u svom središtu koja izbacuje materijal u svemir brzinom na rubu brzine svjetlosti. Brzina stvara toliko topline da se zvjezdana prašina otapa u plazmu i stvara vidljiv sjaj, odnosno radio svjetlost.

Otkriće Alcyoneusa pokrenulo je i nova pitanja o tome kako se galaksije šire. Prema timu astronoma koji ju je otkrio, Alcyoneus je, izvan svoje goleme veličine, relativno obična galaksija.

Advertisement

Izvan geometrije, Alcyoneus i njegov domaćin sumnjivo su obični: ukupna niskofrekventna gustoća osvjetljenja, zvjezdana masa i masa supermasivne crne rupe sve su niže od onih srednjih divovskih radio galaksija, iako su slične onima srednjih divovskih radio galaksija, ističu europski astronomi u studiji koja se nalazi na repozitoriju arXiv i koja čeka znanstvene recenzije.

Otkriće masivne galaksije s “običnim” karakteristikama ostavilo je astronome da nagađaju i nastave svoja istraživanja. Jedna teorija kaže da je Alcyoneus okružen okolišem niske gustoće, a druga da postoji unutar niti kozmičke mreže.

Dok će se pitanja vezana uz galaksiju Alcyoneus nastaviti istraživati, otkriće je astronomima dalo nove uvide u svemir.

Istraživači napominju da “vrlo masivne galaksije ili središnje crne rupe nisu potrebne za uzgoj velikih divova, a ako je promatrano stanje reprezentativno za izvor tijekom njegova životnog vijeka, nije potrbna ni velika radio snaga”.

Advertisement

Izvor: Sputnik

Advertisement

BiH

Mladi marketing majstori: Tim kojeg čine grupa studenata Fakulteta informacijskih tehnologija pomaže lokalnim biznisima da zablistaju

Published

on

By

Grupa talentovanih i ambicioznih studenata prve godine Fakulteta informacijskih tehnologija su u sklopu predmeta Marketing odlučili da spoje svoje vještine i kreativnost te su u proteklim mjesecima ljetnog semestra izabrali za cilj da podrže i unaprijede lokalne biznise. Ova grupa studenata, nazvana “UpTrump”, već je privukla pažnju mnogih poduzetnika i postala sinonim za kvalitetne marketinške kampanje i svježu perspektivu.
Snaga mladih i inovacija
Članovi tima dolaze sa prve godine Fakulteta informacijskih tehnologija, donoseći sa sobom širok spektar znanja i vještina. Ovo uključuje studente marketinga, dizajna, komunikacija i informatike, koji su zajedničkim snagama stvorili sinergiju koja rezultira jedinstvenim i efektivnim marketinškim rješenjima.
“Naš cilj je da pomognemo lokalnim biznisima da se bolje pozicioniraju na tržištu i povežu sa svojom publikom na inovativne načine. Vjerujemo da naša energija, kreativnost i poznavanje savremenih tehnologija mogu donijeti veliku vrijednost svakom klijentu,” ističe Amina Ahmić, jedna od osnivača tima.
Pristupačnost i prilagođenost
Ono što “UpTrump” izdvaja od drugih je njihov pristup prilagođen potrebama malih i srednjih poduzeća. Svjesni su izazova sa kojima se suočavaju lokalni poduzetnici, te nude fleksibilne pakete usluga koji su pristupačni i prilagođeni budžetu svake firme.
“Razumijemo koliko je važno za lokalne biznise da imaju kvalitetnu marketinšku podršku, ali isto tako znamo da ne mogu svi izdvojiti velike sume novca. Zbog toga nudimo personalizirane usluge koje donose maksimalan efekat za minimalna ulaganja,” objašnjava Maid Petrović, koordinator za odnose sa klijentima.
Kreativne kampanje i uspješne priče
Jedan od primjera uspješne suradnje je kampanja koju su realizirali za lokalni obrt “Šehić”. Koristeći društvene mreže, kreativne video sadržaje i interaktivne promotivne akcije, uspjeli su da povećaju vidljivost obrta i privuku nove mušterije.
“Rad sa ‘UpTrump’ je bio osvježavajuće iskustvo. Njihove ideje su bile inovativne, a energija koju su uložili u našu kampanju je zaista doprinijela našem poslovanju,” kaže vlasnik obrta Vedin Šehić.
Budućnost marketinga u rukama mladih
Sa sve većim brojem zadovoljnih klijenata i uspješnim kampanjama, “UpTrump” pokazuju da su mladi ljudi spremni da preuzmu vodeću ulogu u svijetu marketinga. Njihov entuzijazam, znanje i želja da pomognu lokalnoj zajednici čine ih ključnim igračima na tržištu. “Naša misija je da osnažimo lokalne poduzetnike i omogućimo im da ostvare svoj puni potencijal. Vjerujemo da svaka priča zaslužuje da bude ispričana na pravi način i mi smo tu da im pomognemo u tome. Kreativnost i strast su naši alati za uspjeh,” kaže Sulejman Zekotić, stručnjak za digitalni marketing u timu.
“Vjerujemo da zajedno možemo postići velike stvari. Naš san je da svi lokalni biznisi u našem gradu zablistaju i postanu prepoznatljivi. Uz pravilan marketing, sve je moguće,” zaključuje Arman Prijić.
Poziv na akciju
Ako ste vlasnik lokalnog biznisa i želite da unaprijedite svoje poslovanje, ne oklevajte da kontaktirate “UpTrump”. Njihova vrata su uvijek otvorena za nove izazove i prilike za suradnju.
Posjetite njihov web sajt [https://padlet.com/uptrumpinc/na-i-projekti-i-partneri-miet2toxzecog6cu] ili ih pratite na društvenim mrežama, na facebook stranici [https://www.facebook.com/profile.php?id=61557260642570], te Instagram nalogu [https://www.instagram.com/_uptrump/] kako biste saznali više o njihovim uslugama i dosadašnjim projektima.
Podrška mladim talentima nije samo ulaganje u budućnost marketinga, već i u prosperitet naše zajednice. Dopustite im da vašu priču pretvore u uspjeh!

Continue Reading

Scena

Stručnjaci dele tajne SEO optimizacije i digitalnog marketinga uživo u Zagrebu

Published

on

By

Digitalno okruženje nikada se nije razvijalo brzo kao u proteklih godinu dana. Brojne inovacije i promene uticale su kako na svakodnevni život ljudi, tako i na nekoliko industrija čije su postojanje i razvoj usko vezani za online poslovanje.

Sam početak leta dočekaćemo na najvećoj SEO konferenciji organizovanoj u Hrvatskoj, Zagreb SEO Summitu.

Zagreb će nakratko postati središte svetske SEO industrije. U Mozaik Event Centru u Zagrebu, 20. i 21. juna očekuje nas nešto što do sada nismo imali prilike videti.

Digitalni marketing nije nepredvidiv, ali je sklon promenama koje mnogi mogu protumačiti kao nagle. Potpune promene strategija, metoda i tehnika koje je nužno usvojiti praktično „preko noći“ stvaraju potrebu za događajima na kojima možemo učiti od svetskih stručnjaka i lidera industrije.

Advertisement

Upravo je Zagreb SEO Summit takva konferencija. Tokom dva dana, Zagreb će postati dom nekih od najvećih svetskih SEO stručnjaka među kojima se ističu Lily Ray, Kyle Roof, Dan Petrović, Nick Jordan i Cindy Krum. Ukupno čak 20 predavača i 10 radionica u Zagreb će privući posetioce iz sveta i regije.

Tri paketa ulaznica nude priliku svima da pronađu nešto za sebe. Brojni sponzori učesnicima će omogućiti izvanredno iskustvo, a odgovor na pitanja ko, kako i zašto je trojac iz poznate grupe SEO Hrvatska.

Krešimir Ćorlukić, Tin Đudajek i Filip Đudajek vlasnici su renomirane Canonical SEO Agencije, a odavno pune regionalne dvorane svojim predavanjima i upravo zahvaljujući njihovoj viziji imamo priliku prisustvovati ovako velikoj međunarodnoj konferenciji.

Za nikad bolji početak leta, osim predavača, dolazak su najavili brojni stručnjaci, vlasnici agencija za digitalni marketing, rukovodioci odseka za organski kanal i slično.

Advertisement

Na konferenciji će biti prilike za umrežavanje sa učesnicima, ali i predavačima te brojnim drugim stručnjacima. Umrežavanje će se odvijati, između ostalog, u ekskluzivnoj dvorani te na SEO party-ju koji će voditi SEO DJ Lily Ray koja ima 10+ godina iskustva kao DJ u New Yorku.

I to je samo deo sadržaja koji vas očekuje!

Vidimo se u Mozaik Event Centru 20. i 21. juna na konferenciji koja otkriva kako će izgledati digitalna budućnost!

 

Advertisement

Continue Reading

Scena

Društveni mediji i mentalno zdravlje: Mač s dvije oštrice

Published

on

By

U ovom digitaliziranom svijetu, društveni mediji postali su neizostavni dio naših života. Platforme poput Facebooka, Instagrama, Twittera i TikToka revolucionirale su način na koji komuniciramo, dijelimo i povezujemo se. No, dok nam ove platforme pružaju instant gratifikaciju i osjećaj pripadnosti, njihov utjecaj na naše mentalno zdravlje sve više dolazi u fokus.

Bliješteći svijet iluzija

Scroll, lajk, share, repeat. Zaglavljeni smo u beskrajnoj petlji konzumiranja savršeno filtriranih života drugih. Njihove blistave slike s odmora, #blessed statusi i neprestani prikazi savršenstva stvaraju iluziju da svi oko nas žive život iz snova. A mi? Osećamo se nedovoljno dobri, nedovoljno uspešni, nedovoljno sretni. Jer, kako se možemo mjeriti s njihovim digitalnim personama?

Ali istina je, iza tih pažljivo konstruiranih online persona, kriju se stvarni ljudi sa stvarnim problemima. Nitko nije imun na životne izazove, bez obzira koliko savršeno izgledao na Instagramu.

FOMO: Strah od propuštanja

U konstantnoj smo potrazi za novim sadržajem, novim informacijama, novim vezama. Strah od propuštanja (FOMO) tjera nas da neprestano provjeravamo obavijesti, scrollamo kroz feedove i ostajemo povezani 24/7.

Advertisement

A što više vremena provodimo na društvenim mrežama, to se više osjećamo izolirano i usamljeno u stvarnom svijetu.

Ironija je u tome što tehnologija dizajnirana da nas poveže zapravo stvara jaz među nama. Gubimo sposobnost smislene interakcije licem u lice, a naše mentalno zdravlje trpi posljedice.

Usporedba: Lopov radosti

“Usporedba je lopov radosti”, rekao je Theodore Roosevelt. A društveni mediji su savršena platforma za usporedbu. Bez obzira koliko smo zadovoljni svojim životom, uvijek će biti netko s boljim poslom, ljepšom kućom, sretnijom vezom – barem prema onome što vidimo na ekranu.

Ova konstantna usporedba vodi do osjećaja neadekvatnosti, sniženog samopouzdanja i nezadovoljstva vlastitim životom. Zaboravljamo da smo na društvenim mrežama izloženi pažljivo odabranim isječcima tuđih života, a ne cjelokupnoj slici.

Advertisement

Cyberbullying: Okrutnost iza ekrana

Anonimnost interneta stvorila je plodno tlo za širenje mržnje i okrutnosti. Cyberbullying, nažalost, postao je sveprisutan problem, pogađajući i mlade i stare. Uvredljivi komentari, prijetnje i ponižavajuće objave mogu ostaviti duboke emocionalne ožiljke i tragove na mentalnom zdravlju žrtava.

Ono što počinje kao šala ili bezazleno zadirkivanje lako može eskalirati u nešto mnogo mračnije. Posljedice mogu biti razorne, od pada samopouzdanja i povlačenja iz društva do depresije i suicidalnih misli.

Preispitivanje naših online navika

Društveni mediji nisu inherentno loši. Oni su alat, a na nama je kako ćemo ih koristiti. Ključno je pronaći zdravu ravnotežu i postaviti granice.

Umjesto da dopustimo da nas definira broj lajkova i pratitelja, trebamo se fokusirati na izgradnju smislenih veza u stvarnom životu. Umjesto da passivno scrollamo, možemo koristiti platforme za podizanje svijesti o važnim pitanjima i povezivanje s istomišljenicima.

Advertisement

I najvažnije, moramo se podsjetiti da su životi koje vidimo online samo isječak stvarnosti. Nitko nije savršen, bez obzira na to kako se čini na društvenim mrežama. Svi se borimo s vlastitim izazovima i nesigurnostima.

Stoga, sljedeći put kad uhvatiš sebe kako se usporeduješ s nekim na društvenim mrežama, podsjeti se – ono što vidiš je samo pažljivo izrežirana predstava. Prava ljepota i smisao života leže u nesavršenosti trenutka i iskrenim vezama koje gradimo jedni s drugima, i online i offline.

 

Advertisement

Continue Reading

Društvene mreže

Influenseri gube svoj marketinški utjecaj globalno, prati li BiH taj trend ili i dalje vjeruje „one man show“ promociji

Published

on

By

Marketing trendovi se sve više mijenjaju na svjetskom i regionalnom tržištu, pa se tako i promocija proizvoda sve više seli na društvene mreže, uz kreiranje dinamičnijeg i zabavnijeg sadržaja, koji će privući pažnju publike i povećati prodaju proizvoda. Sve dominantniji u ovom segmentu su mnogobrojni bh. influenseri, koji kreiraju visokobudžetne online video kampanje za različite domaće, regionalne i svjetske brendove.

Sve više su u fokusu video kampanje, koje izazivaju emociju, dovoljno su duhovite, empatične, ali i zabavne, te imaju kvalitetan scenario, kao i postprodukciju. Trend angažovanja velikih marketinških agencija, zamijenio je trend angažovanja influensera, koji će pružiti klijentu kvalitetnu ideju za promociju, produkciju sadržaja, ali i na kraju veliki domet i vidljivost plasiranog sadržaja.

FILE PHOTO: Silhouettes of mobile users are seen next to a screen projection of Instagram logo in this picture illustration taken March 28, 2018. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

Influenseri kao mini agencije

Vremenom su influenseri postali mini agencije, koji imaju svoje timove saradnika za produkciju i kreiranje konkretnih video sadržaja, koji su postali konkurentni klasičnim marketinškim kampanjama.

Od influensera se sada traži konkretna ideja, oformljavanje tima za produkciju sadržaja, nadgledanje produkcije i preuzimanje kompletne uloge mini kreativne agencije. U ovom slučaju agencije su uglavnom koordinatori između klijenta i influensera ili naručioci usluga od samog kreatora sadržaja.

Online prodaja u sve većem porastu u našoj zemlji

Porast online prodaje u našoj zemlji i pokretanje sve više webshop-ova dovelo je do toga da se aktivacije usmjeravaju na konkretne rezultate, uz mjerljive parametre, koje influenseri mogu da ponude. Tako danas, pojedini influenseri uz promo kod koji dobiju od pojedinih brendova mogu da obezbijede direktnu prodaju, koja daje dodatni kredibilitet i realan povrat uloženih sredstava u promotivnu aktivnost.

Advertisement

U ovom segmentu oglašavanja najviše sredstava izdvajaju kompanije koje su dio beauty i modne industrije, različite farmaceutske kompanije, zdrava hrana, suplementacija i sportska oprema. Ovaj dio ponude je i najzastupljeniji u segmentu online prodaje, koja postavlja nove standardne kupovine i na domaćem tržištu.

Budućnost nam sasvim sigurno donosi sve veći fokus na online prodaju, dok će standardni prodajni objekti postati svojevrsni showroom prostori, gdje će se proizvodi moći probati, pogledati, ali ne i nužno kupiti. Nekoliko klikova pametnim telefonom dijeli nas od naručivanja proizvoda, pa do dostave na kućnu adresu, uz dodatne popuste i pogodnosti, koje su čak i veće nego u prodajnom objektu, što ovu opciju čini još atraktivnijom.

Influenseri – kreatori sopstvenih modnih brendova

Influenseri su i u ovom segmentu bili svojevrsni lideri, kako na svjetskom, tako i na domaćem tržištu, pa je sve više njih kreiralo sopstvene robne marke i brendove, koji su zauzeli važnu poziciju u online prodaji. Samo mali dio njih se odvažio za pokretanje fizičkih prodajnih objekata.

Tako se danas lansiranje novih kolekcija prati sa posebnom pažnjom online zajednice, kada je potrebno svega nekoliko sati da se svi dostupni proizvodi u potpunosti rasprodaju.

Advertisement

Tradicionalni način prodaje sve više mijenja, a brendovi imaju novi poredak vrijednosti proizvoda na tržištu, koji se mjeri koliko se o njemu priča u digitalnom prostoru.

Promjena u online prostoru je jedina konstanta

Ipak, trendovi se mijenjaju, te su predviđanja da će u narednim godinama doći do prezasićenja sadržajem kojim smo svakodnevno preplavljeni i preporukama od strane influensera na globalnom nivou. Angažman promo lica za potrebe promocije na društvenim mrežama na globalnom nivou je već ove godine u padu za 3%, što polako ukazuje i na sve manje angažmana influensera na svjetskom nivou. Pred nama je po ekonomskim pokazateljima godina stabilizacije, te će se mnogo više sredstava u narednim mjesecima izdvajati za različite promotivne aktivnosti. Možemo zaključiti da je protekli period kada su troškovi bili redukovani iziskivalo jeftinije načine promocije, te su u ovom slučaju influenseri bili idealan izbor „one man show propagande“.

Angažovanje agencija sa dugogodišnjim iskustvom u kreiranju velikih marketinških priča je bio i ostao imperativ ozbiljnih kompanija, koje posluju na domaćem, regionalnom i svjetskom tržištu, te se ove aktivnosti neće tek tako promijeniti. Kredibilitet koji nose veliki timovi stručnjaka su uvijek prvi izbor za 360 marketinški pristup.

Prehrambena industrija našla novu nišu za promociju novih proizvoda

Plasiranje novih proizvoda na tržište u segmentu prehrambenih proizvoda sve više prati saradnja sa influenserima kroz video sadržaje, koji izazivaju vještačku euforiju oko određenih proizvoda, pa se tako ekskluzivno pripremaju degustacije isključivo za influensere, koji otkrivaju nove okuse za javnost. Veoma često proizvodi se plasiraju nešto kasnije, kako bi se desila velika potražnja novih proizvoda u hipermarketima i interesovanje potrošača, te dodatna interakcija i upiti oko dostupnosti u prodaji.

Advertisement

Ovaj vid promocije je posebno fokusiran na TikTok i „new age“ generacije, koje su i najčešće konzumenti ovakve vrste sadržaja, ali i najviše slušaju preporuke koje im se plasiraju.

Prodaja definitivno evoluira, a fokus na online prodaji nas tek očekuje.

Bitno je napomenuti da je itekako teško naći pravog brend ambasadora za određeni brend, te u ovom slučaju nije svako promotivno lice – influenser idealan za našu marketinšku priču. Ovakva marketinška strategija traži ozbiljnu analizu tržišta, navika potrošača, ali i influensera, te dobra podudarnost vrijednosti koje dijeli brend i određeni brend ambasador, kako bi se dobili očekivani rezultati.

Za Forbes BiH piše Bojan Dragišić, PR i marketinški strateg

Advertisement

Continue Reading

Scena

IT dan MoStart konferencije: Od studentskih projekata do svjetskih IT tvrtki

Published

on

By

Treći, ujedno i posljednji dan MoStart konferencije posvećen razmatranju trendova i inovacija u IT industriji okupio je stručnjake  iz različitih segmenata IT sektora koji su imali priliku razmijeniti iskustva i znanja o najnovijim tehnološkim dostignućima i budućnosti industrije.  Kroz zanimljiva predavanja, panele i intervjue govorilo se o plaćama IT-jevaca, kako postići milijunski doseg na LinkedInu i jesmo li zaista genijalci na globalnoj IT sceni.

Jedan od uvodničara bio je Zlatko Hrkać, suosnivač i CEO Sofascorea koji je zanimljivim predavanjem Od Olivera Dragojevića do 25M korisnika predstavio razvoj i rad Sofascorea, sportske platforme za napredne sportske statistike koja prati rezultate profesionalnih liga. Pored inspirativne priče o Sofascoreu, Hrkać je sudionicima poručio da ne postoji univerzalni recept za uspjeh, da treba biti uporan i prepoznati svoju priliku jer svako vrijeme nosi svoju priliku.

Zanimljiv panel program 

U današnjem digitalnom dobu, tehnološka industrija predstavlja jedno od najdinamičnijih područja globalnog svijeta. O tome jesmo li kao zajednica genijalci na globalnoj IT sceni govorili su panelisti Hrvoje Ćosić (Aircash), Nikola Vrdoljak (404), Marko Laco (ITO Mostar), Dženan Lojo (TIS Grupa), uz moderatora Petra Štefanića. ”Čovjek je proizvod tri faktora O: odgoj, obrazovanje i okolina. Ljudi u našoj regiji imaju kulturu koja ih formira, završavaju studije koji su na svjetskoj razini, ali je okolina ono što nas koči. Okolina na našim područjima treba najveću prilagodbu na izazove koji nam dolaze, da bi bili iznad prosjeka u ovoj genijalnosti”,  zaključio je na kraju panela Marko Laco, CEO ITO u Mostaru.

Advertisement

U svijetu start up projekata, gdje ideje postaju stvarnost, inspirativni primjeri iz prakse mogu osvijetliti put prema uspjehu. Mustafa Toroman i Zlatko Kovačić, dva izuzetna poduzetnika, podijelili su svoje iskustvo o transformaciji svojih ideja u ozbiljne biznise. Moderator panela ”Eureka moment”, Bojan Mušćet omogućio je publici da kroz pitanja i razgovor s panelistima zavire u procese i izazove s kojima su se susretali poduzetnici u izgradnji svojih start up projekata. Interaktivno iskustvo panela “Eureka moment” nije samo pružilo uvid u put poduzetnika od ideje do realizacije, već je i inspiriralo publiku da sanjaju veliko i da hrabro krenu u ostvarenje svojih start up snova.

Tematska predavanja i intervju

U svjetlu brzog tehnološkog razvoja i sveprisutne digitalizacije, pitanje sigurnosti podataka postaje sve važnije, stoga je Alan Đurić, ugledni IT stručnjak i izvršni direktor tvrtke Wire, istaknuo je ovu temu kroz svoje izuzetno zanimljivo predavanje na primjeru njemačke vlade predstavio važnost sigurnosti podataka. ”Znanje i proizvode morate stalno unaprjeđivati te korisnicima konstantno nuditi bolje iskustvo korištenja usluga koje isporučujete”,  istaknuo je Đurić.

S druge strane Dragan Petric, influencer i urednik najpoznatijeg tehnološkog web portala u regiji Bug.hr, govorio je o poslovnim potencijalima koje nudi LinkedIn, kako ih najlakše i najbrže iskoristiti i kojim alatima se služiti kako bi svoju aktivnost na LinkedInu pretvorili u otvaranje novih prilika, u izgradnju osobne prepoznatljivosti, u zaradu i u afirmaciju svojeg poslovnog djelovanja, te o postizanju milijunskog dosega na LinkedInu. ”LinkedIn je društvena mreža na kojoj organski rast doseg je veći od broja pratitelja i broja konekcija koje imamo na svom privatnom profilu. Stoga, učinite nešto što nitko nije učinio. Predstavite se u stvarnom svjetlu, sa svojim individualnim karakteristikama te svojim jedinstvenim stilom”,  poručio je Petric.

Advertisement

Posebno zanimljiv, bio je intervju s Tajanom Barančić, analitičarkom regionalnog IT tržišta s kojom je Petric razgovarao o plaćama IT-jevaca. Tajana je za današnje gostovanje napravila detaljnu analizu prosječne plaće u IT sektoru, te napravila usporedbu između Hrvatske i Bosne i Hercegovine.

”Kada razmišljamo o tome kuda idu plaće u budućnosti, mogu slobodno reći da globalno tržište neće dopustiti da su plaće u IT sektoru 3 do 4 puta veće od prosječnih plaća u nekoj državi. Gledajući razvijene države koje imaju veći standard, razlike u plaćama su vrlo manje. U zadnjih pet godina plaće u IT sektoru u Hrvatskoj su porasle za 40%, a u BiH za 68%”, istaknula je Barančić.

Blitz-Pitch

U završnom dijelu MoStart konferencije predstavljene su inovativne studentske ideje i projekti. Ova inspirativna sesija predstavila je neke od najkreativnijih i najambicioznijih studentskih projekata koji su proistekli iz mladih umova, pokazujući da budućnost tehnoloških inovacija leži u rukama mladih. MoStart konferencija nije samo bila platforma za razmjenu znanja i iskustava, već i za poticanje kreativnosti mladih generacija.

Advertisement

Ova sesija posvećena studentskim idejama i projektima naglasila je važnost podrške, mentorstva i prilika za mlade inovatore kako bi ostvarili svoje potencijale i doprinijeli napretku društva u digitalnom dobu.

IT dan, kao posljednji od tri dana međunarodne MoStart konferencije bio je dinamičan i inspirativan događaj koji je okupio širok spektar stručnjaka, poduzetnika i entuzijasta iz IT industrije, pružajući im priliku da se povežu i inspiriraju za daljnji rad.

Continue Reading

BiH

MoSTART: Inovacije i primijenjena umjetne inteligencije u službi znanosti

Published

on

By

Znanstveni dan drugogInovacije i primijenjena umjetne inteligencije u službi znanosti izdanja međunarodne konferencije o digitalnoj transformaciji u obrazovanju i primjenama umjetne inteligencije (UI) MoStarta održan je u četvrtak na Sveučilištu u Mostaru (SUM). Drugi dan konferencije MoStart, nudio je priliku profesorima, istraživačima i studentima doktorskih studija da kroz formate predavanja, panel rasprava i izlaganje znanstvenih radova razmijene iskustva te da saznaju o najnovijim trendovima i primijenjenim tehnologijama UI-a u okviru obrazovanja, istraživanja i znanosti. Tijekom Znanstvenog dana obuhvaćen je širok spektar znanstvenih tema temeljenih na tehnologiji, uključujući inteligentne sustave podučavanja, proširenu stvarnost u obrazovanju i robotiku u obrazovanju.

Sadržajan program drugog dana MoStart konferencije
Program znanstvenog dijela konferencije uključivao je radionicu pod nazivom „Unaprijeđena procjena znanja kroz obradu prirodnog jezika, konceptualne mape i tehnologiju digitalnih flash kartica“. Profesor dr. sc. Slavomir Stankov i docent dr. sc. Daniel Vasić vodili su studente doktorskih studija kroz inovativne pristupe u procjeni i unapređenju znanja. Kroz radionicu, fokusirali su se na implementaciju inovativnih pristupa u procjeni i unapređenju znanja, istraživali tri ključna alata u akademskom kontekstu: obradu prirodnog jezika, konceptualne mape i tehnologiju digitalnih flash kartica. Docent Vasić ističe kako su, unatoč različitim UI resursima, nastavnici i dalje nezamijenji dio poručavanja. „Obrada prirodnog jezika je područje koje nas intrigira već deset godina, no s pojavom alata generativne umjetne inteligencije, vidimo drastične promjene. Važno je napomenuti da su alati sami po sebi samo alati. Njihova prava vrijednost dolazi kroz njihovu primjenu i doprinos društvu. Bitno je razumjeti da nitko ne može učiti umjesto vas, učenje je osobni proces koji zahtijeva aktivno sudjelovanje pojedinca. U tom kontekstu, primjena alata UI u okviru on-line učenja može biti korisna, ali ne zamjenjuje ulogu pojedinca u vlastitom obrazovanju”, kazao je Vasić tijekom radionice.

Vasić kao koordinator Znanstvenog dana na konferenciji osvrnuo se na cjelokupan dan posvećen znanosti kazavši kako je izuzetno zadovoljan ovogodišnjim odazivom te kako se nada da su sudionici današnjeg dana imali pozitivna iskustva obzirom da je program bio sadržajan i zanimljiv. „Drugi dan konferencije MoStart smo otvorili vrlo intrigantnim predavanjem prof. dr. sc. Koiti Hasida, umirovljenog profesora sa Sveučilišta u Japanu, a program je uključivao i radionicu za studente doktorskih studija, panel raspravu na temu razotkrivanja izazova i mogućnosti primjene UI u nastavnom procesu te prezentacije znanstvenih radova. Također, moram naglasiti da su radovi prošli kroz strogi proces recenzije te da će oni najbolji biti objavljeni uz podršku izdavača Springer i indeksirani u prestižnoj Scopus bazi. Smatram da smo na taj način pružili dodanu vrijednost i podigli istraživačku ljestvicu na višu razinu“, zaključio je Vasić.

Profesor Koiti Hasida sa Sveučilišta u Tokiju sudionicima je prikazao kako integracija grafova u obrazovne procese može značajno unaprijediti sposobnost kritičkog razmišljanja kod studenata. Profesor Hasida predstavio je niz studija koje pokazuju kako grafovi, koji vizualno prikazuju odnose i podatke, omogućavaju studentima da brže razumiju složene koncepte velikih baza podataka te razvijaju sposobnost analize i sinteze informacija. Osim toga, naglasio je da korištenje grafova kao alata ne zahtijeva dodatne financijske investicije, što ih čini izuzetno privlačnima za obrazovne institucije koje teže optimizaciji svojih resursa. Predavanje je također obuhvatilo praktične primjere kako se slične metode mogu primijeniti i u online učenju, što je posebno relevantno u kontekstu sve veće popularnosti digitalnih obrazovnih modela.

Advertisement

Globalna prepoznatljivost uz Springer
Tijekom ovogodišnjeg Znanstvenog dana Mostart konferencije dio programa bio je posvećen izlaganjima prihvaćenih znanstvenih radova, a organizatori su i ove godine naglasili značaj znanstvenog doprinosa i kvalitete predstavljenih radova. Kao i prethodne godine, autori najboljih radova imat će priliku da svoje radove objave kao dio prestižne serije knjiga „Komunikacije u računarstvu i informatici“, koju izdaje renomirani izdavač Springer. Osim objavljivanja u seriji knjiga, najbolji radovi također imaju mogućnost za objavu u uglednom časopisu SN Computer Science, također izdavačke kuće Springer. Ova dvostruka prilika za međunarodnu vidljivost dala je autorskim timovima dodatni poticaj i vrijednost u predstavljanju znanstvenih spoznaja što je pokazatelj da konferencija nastavlja promicati visoke standarde u znanstvenim istraživanjima nudeći istraživačima vrijednu platformu za razmjenu znanja i ideja. Uz to, suradnja s Springerom otvara vrata međunarodnom priznanju i pristupu širokoj znanstvenoj zajednici, što predstavlja znatan doprinos karijerama znanstvenika i istraživača.

Continue Reading

Scena

Olakšano korištenje ChatGPT-a

Published

on

By

U sklopu svoje strategije proširenja dostupnosti AI alata, OpenAI je najavio da se ChatGPT od sada može koristiti bez prijave u korisnički račun.

Više od 100 milijuna ljudi u 185 zemalja tjedno koristi ChatGPT kako bi naučili nešto novo, pronašli kreativnu inspiraciju i dobili odgovore na svoja pitanja. Od danas možete koristiti ChatGPT, bez potrebe za prijavom. Ovo uvodimo postupno, s ciljem da AI učinimo dostupnim svima koji žele znati više, priopćili su iz OpenAI-ja.

Ipak, treba imati na umu da izrada računa za korištenje ChatGPT-a donosi dodatne pogodnosti, kao što je, primjerice, mogućnost bilježenja interakcije korisnika s chatbotom, povratak na stare upite, dijeljenje razgovora te korištenje glasovnih naredbi, prenio je Bug.hr.

Continue Reading

BiH

Zbog iznimnog interesa, Eronet produžio akciju Duple gige dvije godine!

Published

on

By

Zbog iznimnog je interesa Eronet produžio akciju Duple gige dvije godine! za nove korisnike SMART tarifa koji potpišu novi ili produlje postojeći ugovor na 24 mjeseca, uz kupnju mobilnog uređaja na rate.

Ako iskoriste tu posebnu pogodnost, korisnici dobivaju svojevrsnu tarifu unutar tarife, koja omogućava uživanje u mobilnom internetu s uključenih dvostruko više gigabajta internetskog prometa iduća 24 mjeseca. Primjerice, korisnici SMART Surf tarife tako će, umjesto 25 GB, dobiti čak 50 GB interneta mjesečno, što znači da u roku dvije godine na raspolaganju imaju nevjerojatnih 1 terabajt i 200 GB uključenog internetskog prometa.

Akcija se može iskoristiti do kraja 4. mjeseca 2024. godine, a vrijedi za sve SMART tarife, osim tarifa SMART Cool i SMART Max.

Inače, Eronetu je nedavno potvrđen status najbrže mobilne mreže u BiH za 2023. godinu. Priznanje dodjeljuje kompanija Ookla®, globalni lider u testiranju i analizi interneta.

Advertisement

Više informacija o ponudi koja se ne propušta, SMART tarifama, dodatnim gigabajtima i ponudi uređaja na www.hteronet.ba

 

Continue Reading

Scena

WhatsApp uvodi poboljšanu opciju koja će značiti korisnicima: Evo što više nećete moći uraditi

Published

on

By

Najrašireniji chat servis na svijetu WhatsApp novim potezom dodatno pojačava zaštitu privatnosti korisnika. Odsad ćete do tuđe profilne slike ipak nešto teže.

Kompaniji Meta može se prigovoriti puno toga, ali ne i da marljivo praktički iz mjeseca u mjesec poboljšavaju WhatsApp.

Podsjetimo WhatsApp su 2009. osnovala dva bivša Yahooovca Brian Acton i Jan Koum, a njihova aplikacija za chat i komunikaciju munjevito se raširila po svim mobilnim platformama. Brian i Jan 2019. ipak nisu odoljeli 19 milijardi dolara (33,97 milijardi KM), kojem je ponudio tada Facebook, danas poznat kao Meta.

U međuvremenu, WhatsApp se konstantno poboljšava novim funkcijama i mogućnostima, ali i sigurnošću i zaštitom privatnosti. Dobili smo glasovne poruke i videopozive, glasovne pa i videoporuke, a dijeliti možemo datoteke do 2 GB.

Advertisement

Nedavno je lakše i prenositi poruke s Androida na iPhone i obrnuto.

Sad uvode novu funkciju, a tiče se upravo zaštite privatnosti. Naime, već se neko vrijeme iz WhatsApp-a ne mogu preuzimati tuđe profilne slike. Sad su onemogućili i screenanje. Drugim riječima, pokušate li otvoriti nečiju WhatsApp profilnu fotografiju i snimiti ekran, nećete to moći.

Oni, kojima je baš stalo do tuđe profilne slike i dalje će naravno tuđu profilnu fotografiju moći fotkati drugim telefonom. Ostaje i opcija snimanja ekrana na WhatsApp Webu. Sa zanimanjem, čekamo koju će to novu opciju dobiti WhatsApp, javlja Smartphone Hrvatska.

Advertisement

Continue Reading

Najnovije vijesti

Društvo28 minuta ago

Veliki broj vjernika na proslavi svetog Ive u Travniku (FOTO)

Tradicionalna proslava svetog Ive, zaštitnika Travnika, okupila je ove godine veliki broj vjernika i posjetitelja iz cijele Bosne i Hercegovine,...

BiH2 sata ago

PODACI KOJI NE ZANIMAJU VLAST Skoro 100 tisuća osoba odreklo se bh. državljanstva

Državljanstva BiH se od 1. siječnja 1996. godine odreklo 99.991 osoba, najviše radi stjecanja državljanstva Njemačke, Austrije i Slovenije, podaci...

Središnja Bosna2 sata ago

Konjic spreman za Summer Fest 2024.

Od 5. do 7. srpnja u Konjicu će biti održan Summer Fest 2024., po šesti put u organizaciji Atletskog Kluba...

Društvo2 sata ago

U Vitezu održan veliki plesni i mažoret festival pod nazivom “LDF Dance fest”

Proteklog vikenda u Vitezu u kongresnoj dvorani FC BiH,održan je veliki plesni i mažoret festival pod nazivom LDF Dance fest,15.po...

BiH3 sata ago

IMA 335.386 NEZAPOSLENIH OSOBA – ZAŠTO ONDA ZAPOŠLJAVAMO STRANE RADNIKE?

Novi trend zapošljavanja stranih radnika nikako ne odgovara evidencijama prema kojim Bosna i Hercegovina ima 335.386 nezaposlenih osoba. Ovo je...

Sport3 sata ago

Najavljen tradicionalni 14. turnir u malom nogometu župe Brajkovići u Švicarskoj

Župljani u iseljeništvu župe sv. Petra i Pavla u Brajkovićima najavljuju 14. tradicionalni turnir u malom nogometu župe Brajkovići u Švicarskoj, u...

Društvo3 sata ago

“Da sam ja neko” Enisa Bešlagića ovoga ljeta u Travniku

Bosanskohercegovački glumac Enis Bešlagić posljednjih dana rasprodaje dvorane širom regije sa svojom predstavom “Da sam ja neko”, ovog ljeta predstava...

BiH3 sata ago

NEVRIJEME VAM JE OŠTETILO AUTOMOBIL? PRIJAVITE POLICIJI KAKO BI OD OSIGURANJA NAPLATILI ŠTETU

Vozilo vam je oštećeno usljed jakog nevremena, kakvo je u subotu i nedjelju pogodilo brojne gradove BiH? Trebalo bi da...

Advertisement
Advertisement
LM