Evo koliko nove automobilske gume uopće smiju biti stare, a da su ispravne

225

Automobilske gume nisu pokvarljiva roba i ako su pravilno uskladištene, one stare do pet godina smatraju se novima.
To je prva stvar koju vozači moraju znati kada se odluče na zamjenu istrošenih ili starih guma, te odu u kupnju po nove pneumatike. Naime, mnogi od njih se pitaju koliko one uopće smiju biti stare, a da su ispravne.

Nekim kupcima se savjetuje da provjere godinu proizvodnje gume, te da ih ne kupuju ako su starije više od godinu ili dvije. Takvi kupci u pravilu odustaju od kupnje nove gume, što je potpuno krivo.

Prigodom kupnje nove gume treba znati datum njezine proizvodnje, a to se najlakše i najbolje iščitava iz oznake DOT koja se sastoji od četiri znamenke. Prve dvije govore o tjednu kada je guma proizvedena, a druge dvije o godini proizvodnje.

Dakle, ako na gumi vidite oznaku DOT 1818 to znači da je pneumatik proizveden u 18. tjednu (otprilike sredinom travnja) 2018. godine. Neki smatraju da je najbolje kupovati nove gume stare između tri i šest mjeseci, jer je to razdoblje u kojem pneumatik “sazrijeva”, ali u pravilu svaka nova guma, ma kada bila proizvedena unutar pet godina, dobra je za uporabu.

Prije nekoliko godina digla se velika prašina oko toga koliko se guma od datuma proizvodnje smatra novom, a zaključak je da je granica pet ili šest godina pod uvjetom da je dobro uskladištena. To znači da guma mora biti zaštićena od visoke temperature, odnosno od prevelikih oscilacija temperature, vlažnosti, ozona, UV zraka, ulja i agresivnih kemikalija.

Zajednička činjenica koju ističu svi proizvođači s jedne strane je važnost uvjeta u kojima se gume čuvaju, a s druge strane u nacionalnim zakonodavstvima, odnosno drugim službenim dokumentima traži se krajnji rok od datuma proizvodnje u kojemu guma mora biti prodana.

Da bi gume dulje zadržale svoje značajke, sastavni dijelovi gume proizvedeni su s optimiziranim mješavinama voskova, antioksidanata i antiozonata, ističu proizvođači. Pravilno spremljene automobilske gume zadržavaju, dakle, svoje prvobitne značajke. Treba, međutim, upozoriti da se neke značajke gume tijekom uporabe mijenjaju zbog sporog, ali stalnog habanja, odnosno smanjivanja dubine utora u dizajnu gaznoga sloja.

Neke se značajke s vremenom pogoršavaju, a druge poboljšavaju. Na primjer, otpor na akvaplaning i otpor na habanje na mokroj cesti općenito se smanjuju, a upravljivost na suhoj površini i stupanj istrošenosti optimiziraju. Vozači će po zdravoj procjeni prilagoditi vožnju s obzirom na istrošenost guma na svom vozilu. A isto tako i odlučiti o kupnji novih guma.

Mnogi potrošači, osim stručnih preporuka, žele naći odgovor i u raznim nacionalnim zakonima, uzancama, odnosno drugim službenim dokumentima gdje “traže” preporuke o krajnjem roku od datuma proizvodnje u kojemu automobilska guma mora biti prodana.

Vremensku određenost krajnjega roka do kojega se gume smatraju novima (ako se pravilno skladište) i kao takve mogu se prodavati, možete, na primjer, naći u uzancama iz Velike Britanije. Tamo se navodi da guma može biti stara šest godina, a njihovo nacionalno udruženje distributera automobilskih guma govori o pet godina od dana proizvodnje. Savez njemačke gumarske industrije navodi da su automobilske gume nove u dobi do pet godina.

Zanimljivo je da dokumenti spomenutih organizacija ne govore o tome da se gume nakon isteka spomenutih razdoblja više ne smiju prodavati, odnosno da su neupotrebljive, već da ih prije prodaje ili uporabe mora pregledati stručnjak, odnosno mora se dobiti mišljenje proizvođača, piše Slobodna Dalmacija.