- oglas -

Blimp izgleda kao leteća tuna, ali je cool njime letjeti

Pročitajte i ovo

Hit predstava “Kako i zašto ubiti muža” večeras gostuje u Kaknju, sutra u Novom Travniku

Hit predstava "Kako i zašto ubiti muža" - odigrat će se večeras u Kaknju, 02.12.2021. godine u Domu kulture...

Dom zdravlja Novi Travnik: Stiglo cjepivo protiv gripe

Ministarstvo zdravstva i socijalne politike KSB/SBK osiguralo je cjepivo protiv gripe,45 doza za zaštitu zdravstvenih djelatnika i 118 doza...

“Da Njemačka ostaje bez ljudi kao što je to slučaj u BiH, Bundestag bi vječito zasjedao”

Demografi godinama upozoravaju da BiH nestaje, ekonomski analitičari brojkama objašnjavaju što se događa, novinari ispisuju tisuće i tisuće novinskih...
- Advertisement -

Često gledajući neki događaj ili sportsko natjecanje u kadru vidimo letjelicu s oznakom Goodyear. To je Zeppelin NT N07-101 najveće polukruto zračno plovilo na svijetu, Goodyear ih ima čak četiri i koristi ih već puno stoljeće.

- Advertisement -

Proizvođač guma nas je nedavno vodio na ekskluzivnu vožnju/let njihovim Blimpom, legendarnim zračnim plovilom i ikonom te tvrtke. Svi znamo što je zeppelin, ali što je to blimp? Zar nije isto? Ljubitelji avijacije su nam pojasnili kako su to, iako slično izgledaju, dvije potpuno različite letjelice.

Tako svatko tko je vidio snimke stradanja Hindenburga u Lakehurstu u New Yorku 1937. godine može vidjeti dokaze o glavnoj razlici između njih: prije svega, zeppelini imaju kruti unutarnji metalni kostur, koji zadržava oblik čak i kad letjelica nije napunjena plinovima. To ih čini pogodnima za dulja putovanja u širem rasponu vremenskih uvjeta, ali ih također čini i vrlo skupima pa su postali izumrla vrsta.

Zeppelin (lijevo) i Blimp (desno)

Blimpovi, s druge strane, jednostavno su oblikovani veliki baloni s perajama i motorom. Naziv blimp potječe iz 1916. godine i oponaša zvuk koji se čuje kad se balon lupi prstom. Danas se koriste kada sposobnost lebdenja ima prioritet pred brzinom i upravljivošću. Recimo za oglašavanje, prijevoz tereta, turizam, platforme s kamerama za sportske događaje, geološka istraživanja, promatranje iz zraka, turizam i neke istraživačke svrhe.

Jedan od tri blimpa koliko ih Goodyear danas ima u floti je u sklopu europske turneje posjetio Sloveniju, gdje se stacionirao na sportskom aerodromu Lesce. Putnicima na ovom letu ponudio jedinstveno iskustvo panoramskog leta iznad Bledskog jezera, Kranja i Škofje Loke na visini od svega 300 metara. Osjećaj se ne da usporediti s ničim u čemu smo se ikad vozili/plovili/letjeli. To jednostavno treba doživjeti!

Goodyearov blimp Europa dug je čak 75 metara (gotovo tri četvrtine duljine nogometnog igrališta), širok 19,5 i visok gotovo 18 metara. Vanjski omotač, u prepoznatljivoj plavoj i žutoj boji tvrtke Goodyear, napravljen je od jednakoga materijala kao zračni madrac za plažu ili igračke na napuhavanje za djecu, a za njegov trbušast oblik odgovoran je unutarnji tlak helija. Volumen mu je 8425 mᶟ, a unutar njega je dodatna polutvrda struktura sastavljena od aluminijskog okvira i ugljičnih vlakana na koju su pričvršćena tri motora. Svaki razvija po 200 KS i omogućuju brzinu do 125 km/h.

Pilotska i putnička kabina, poznata i kao gondola, napravljena je od ugljičnih vlakana i visi blizu prednjega dijela omotača. Pristup kabini omogućen je po laganim aluminijskim stepenicama koje pod stražnja vrata pričvršćuje član zemaljske posade. U njoj ima mjesta za dva pilota i za 12 do 14 putnika. Opremljena je digitalnim pilotskim instrumentima, ostakljenom pilotskom kabinom i elegantnim interijerom s avionskim sjedalima.

U posljednjih više od devedeset godina – tijekom kojih je izgrađeno više od 300 zračnih lađa – putnička kabina se razvijala zajedno s promjenama u zrakoplovstvu. Rane su iteracije bile jednostavne: otvorene pilotske kabine s analognim kontrolama koje su kasnije pretvorene u zatvorene kabine. Do četrdesetih godina prošloga stoljeća, a zatim do novoga tisućljeća oblici i veličine gondola ostali su uglavnom nepromijenjeni, a uz dostupnost novih tehnologija zrakoplovni instrumenti modernizirani su. Danas je gondola Goodyear Blimpa moderna i komforna.

Posebnost Blimpa da se može, dok lebdi na mjestu, okrenuti oko vlastite osi i okomito uzlijetati ili slijetati. Bez problema može letjeti na nadmorskoj visini od 3000 metara, lebdjeti iznad određene točke i preletjeti čak 1000 kilometara. Veliki domet omogućuje i to što može ostati u zraku do 22 sata! Ništa manje važno; dok blimp lebdi nebom, cestama za njim jure dva MAN-ova kamiona koja služe kao stanice za sidrenje. Jedan kamion vozi ravno prema odredištu dok posada je drugog spremna krenuti prema alternativnom odredištu, za slučaj lošeg vremena tamo gdje se blimp zaputio. Ova letjelica, odnosno sve njene dosadašnje iteracije, imaju bogatu povijest, jer su u različitim prigodama proputovale velik dio svijeta.

S više od 100 godina tradicije postao je svjetski poznata ikona i nezamjenjiv sudionik na sportskim i drugim događanjima jer zbog mogućnosti mirnog lebdenja i tihog rada osigurava spektakularne zračne snimke. Sve je započelo 1910. godine, kada je korporacija Goodyear vrlo rano ušla u novonastalu zrakoplovnu industriju te osnovala odjel za aeronautiku, za prodaju tkanine s gumom te premaza za avione i letjelice lakše od zraka.

Svoj prvi balon izgradili su 1912. godine, a sljedeće godine počeli su graditi plovila i letjeti na nacionalnim i međunarodnim natjecanjima. Prvi prototip Goodyear Blimpa, s oznakom B1, letio je nebom iznad Chicaga 1917. godine, dok je 1925. poletjelo prvo reklamno Goodyearovo zračno plovilo punjeno helijem, koje je do povlačenja iz upotrebe 1931. godine ostvarilo više od 4500 letova.

Godine 1930. Goodyear Blimp Defender postao je prva zračna lađa s osvijetljenim znakom. Od 1940. do 1949. godine Blimpovi Goodyear Reliance, Ranger i Resolute prvi su put opremljeni gramofonima za slušanje ploča, mikrofonima i pričvršćenim zvučnicima.To je omogućavalo reprodukciju snimaka i pozdrave uživo.

Godine 1955. Goodyear Blimp prvi je put korišten u Sjedinjenim Američkim Državama kao zračna platforma za televizijski prijenos uživo, a na prvom natjecanju Super Bowl upravo je Blimp Columbia osiguravao zračnu sliku televizijskoj mreži. 1972. je izgrađen Goodyear Blimp Europa, koji je pokrivao aktivnosti na Starom kontinentu – pojavljivao se na mnogim sportskim i kulturnim događanjima, uključujući i tenisko prvenstvo Francuske 1986. godine, pa čak i na dva britanska kraljevska vjenčanja.

U prošlosti je bio prisutan i na olimpijskim igrama; 1984. su blimpovi Columbia i America zračnim snimkama pokrivali  ljetne olimpijske igre u Los Angelesu, te ponovno 1996. u Atlanti. Prošle se godine Goodyear Blimp nakon osam godina »pauze« vratio u Europu. Njime je Goodyear obilježio povratak u svijet motosporta i novo partnerstvo s Eurosportom, u sklopu kojega snimanjem osiguravaju zračnu pokrivenost utrka. Goodyear u Sjedinjenim Američkim Državama ima tri zračne baze za blimpove: Wingfoot Lake u Suffieldu u Ohiju, Pompano Beach na južnoj Floridi i Carson u okolici Los Angelesa u Kaliforniji.

Baza blimpa Europa je u Friedrichshafenu u Njemačkoj. Za njegov siguran put po europskom nebu brinu se iskusni piloti Katharine Board i Fritz Günther, koji su ovom i sličnim letjelicama već upravljali u Sjevernoj Americi, Aziji i Europi, a Günther i u Africi.  Putovanja blimpa Europa je moguće pratiti na internetskoj stranici Flight Radar; oznaka plovila je D-LZFN.

Najnovije vijesti

Hit predstava “Kako i zašto ubiti muža” večeras gostuje u Kaknju, sutra u Novom Travniku

Hit predstava "Kako i zašto ubiti muža" - odigrat će se večeras u Kaknju, 02.12.2021. godine u Domu kulture...

Dom zdravlja Novi Travnik: Stiglo cjepivo protiv gripe

Ministarstvo zdravstva i socijalne politike KSB/SBK osiguralo je cjepivo protiv gripe,45 doza za zaštitu zdravstvenih djelatnika i 118 doza cjepiva za zaštitu rizičnih skupina...

“Da Njemačka ostaje bez ljudi kao što je to slučaj u BiH, Bundestag bi vječito zasjedao”

Demografi godinama upozoravaju da BiH nestaje, ekonomski analitičari brojkama objašnjavaju što se događa, novinari ispisuju tisuće i tisuće novinskih stranica da skrenu pozornost na...

Fenomenalni Antetokounmpo postigao 40 poena, double-double učinici Jokića i Dončića

Košarkaši Milwaukee Bucksa savladali su na svom parketu Charlotte Hornets rezultatom 127:125 uz još jednu fenomenalnu partiju Giannis Antetokounmpa.U napetom i do kraja neizvjesnom...

Zdravstveni benefiti koje donosi zima

Snijeg je jedna od onih padavina koje ili volite ili ne volite. Nasreću ovih pozitivnijih, predivne bijele pahulje imaju brojne benefite za vaše zdravlje....

Povezane vijesti