Rijetka su otvorena pitanja između Slovenije i Bosne i Hercegovine, ako izuzmemo dugogodišnje “muke” štediša Ljubljanske banke. No, Slovenija je, osim novca velikog broja građana BiH, zadržala i bosanskohercegovački Bell412 helikopter, koji danas vrijedi milijune, piše N1.
Bosna i Hercegovina je prije rata imala nekoliko američkih Bell long range helikoptera, no danas ima samo jedan. U hangaru Federalne uprave policije, ali ni on ne leti. Većina je prodata prije rata, a jedan itekako vrijedan od 1992. se nije vratio kući.
“Jedan Bell412 je u maju ‘92. sletio u Ljubljanu i od tada je tamo. Zašto, kako nije vraćen nama, ne znam, ali je bio kupljen parama Republike BiH. Tada je koštao 4 milijuna i 250 tisuća dolara. Njegova vrijednost danas sa specifičnom opremom dodatnom je i do 15, 16 milijuna dolara. U Sloveniji se koristi, tamošnja vojska ga koristi i to im je najbolji helikopter koji imaju”, kaže pilot Borislav Balaban.
Iz Slovenije danas pak kažu – “helikopter su pošteno zadržali za sebe, kao naknadu za pomoć Bosni i Hercegovini.”
“Helikopter Bell 412 je Republici Sloveniji dat kao garancija za plaćanje vojne opreme, koju je Republika Slovenija isporučila Bosni i Hercegovini a koju ova nije platila. Zato je taj helikopter postao dio zračne flote Vojske Slovenije. U proteklom periodu slovenačka strana je BiH dostavila svu traženu dokumentaciju o ovom slučaju i za Sloveniju je ovo pitanje završeno”, kažu iz Ministarstva obrane Slovenije.
No da li je i za Bosnu i Hercegovinu, nije poznato. Iz Predsjedništva se ne oglašavaju o ovom slučaju. Ovim pitanjem su se pak bavili 15ak godina unazad. Tako je medijima iz Kabineta tada člana Predsjedništva iz reda srpskog naroda, Nebojše Radmanovića odgovoreno, između ostalog, da spor s helikopterom treba biti riješen sporazumom dvije države. A naveli su i sljedeće:
“Tek treba vidjeti hoće li svi bosanskohercegovački helikopteri koji se nalaze u drugim zemljama biti tretirani kao sukcesivna masa, a ‘budući da se radi o kompleksnom problemu, treba ispitati sve detalje, stajalo je u priopćenju Predsjedništva iz 2009. godine.”
‘Moguće je da će cijeli taj slučaj ostati otvoren dok se ne riješi pitanje državne i entitetske imovine’.
Jedini helikopter ove vrste, kojim danas raspolaže Federalna uprava policije, Bosni i Hercegovini je nakon rata vraćen sporazumom dvije zemlje iz Srbije. Čeka se njegov remont, nakon što su konačno za to odobrena budžetska sredstva.
“Početkom rata je otuđen s još jednim helikopterom prebačen u Beograd. Tamo je, koliko ja znam, korišten u Jedinici za specijalne operacije državne sigurnosti Srbije i tu je i prefarban. Njegova je originalna boja plavobijela”, ističe pilot Borislav Balaban.
Vojni ekspert Berko Zečević za N1 kaže, postojalo je i pet helikoptera koje je Armija kupila ‘95. no zbog embarga na isporuku oružja su ostali u Turskoj.
“Prema dostupnim informacijama radi se o četiri borbena helikoptera MI-24 i jednom helikopteru za obuku koji su bili smješteni na nepoznatoj lokaciji u Turskoj. Od strane Ministarstva obrane BiH su proglašeni za neperspektivnu vojnu imovinu. Na sjednici Predsjedništva BiH 11.02,2015 je data načelna suglasnost da Ministarstvu dobrane BiH pokrene proceduru o uništenju tih helikoptera predajom istih Ministarstvu obrane Turske radi uništenja bez dodatnih troškova i financijskih potraživanja od strane Turske”.
Postoje poznata tri slučaja „zamrznutih“ helikoptera van Bosne i Hercegovine koji nisu bili dostupni državi Bosni i Hercegovini.
Dva slučaja se odnose na helikoptere u vlasništvu Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Bosne i Hercegovine. U Republici Sloveniji je ostao jedna helikopter, a u Republici Srbiji su bila zadržana dva helikoptera poslje početka ratnih dejstava..
Treći slučaj se odnosi na pet helikoptera kupljena 1995 god. za Armiju BiH i koji su ostali u Turskoj zbog nametnutog embarga na isporuku oružja za BiH od strane Europske Unije.
Prema nekim podacima MUP RBiH je početkom 1992 god, jedan helikopter je kupljen ili ga „neko“ ostavio u Sloveniji i on je zadržan. U medijima postoji konfuzija o kom tipu helikoptera se radi, da li je to helikopter M-24 ili Bell 412. Moguće da se radi i o dva helikoptera, jer u državi u kojoj postoje institucije, ali kod svakog izbornog ciklusa se mijenja način rada državnih institucija i stručne osobe na ključnim mjestima rezultat je aljkavost i neodgovornost prema sistemu.
Više pročitajte OVDJE.
Centralna.ba